Trades that have disappeared

Theatre trades are created, transformed and sometimes lost.

From day-to-day management to running performances, many employees, known as “gagistes” were tasked with both administrative and artistic tasks. These “gagistes”, so called because they were paid in gages, wages, could be theatre boys, ushers, guards, upholsterers incharge of billboards, barrel cleaners, water carriers, glaziers, rope makers, suppliers of feathers, gaiters or blouses, fabric painters, fixers of sabres, belts, shoes, furs, guns, chairs or pouches.

In the late nineteenth and early twentieth centuries, central heating replaced the chimneys and the fire lighter who up to that time was responsible for lighting the fires in the dressing rooms and foyers. The lamplighter lit up the theatre and the candle snuffers made it dark on stage until the electric fairy did away with illuminators, chandeliers, lamplighters and gasmen.

From rehearsals to performance, jobs have also disappeared, due to technical evolutions and economic constraints. The orchestra, formerly a permanent fixture, is now only occasionally present.

The orchestra pit housed the prompter’s box, who also served as the secretary and copyist in charge of the play manuscript. The actors were given a count down before the curtain was raised by the barker or “warner” who assisted the stage manager and would knock at the door of the dressing rooms. The public, on the other hand, was informed of the programming by the Troupe speaker. If there were a lot of empty seats, spectators came in, on the fly, free of charge, or even for remuneration!

Later, and until 1902, paid applauders followed the lead of a claque, the head clapper who made a deal with the director of the theatre to decide on the fate of a play. No, it wasn’t always better in the past...

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SAISON 2018-2019

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Attention la vente des cartes est terminée pour la saison 2018-2019
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Calendrier

ANNULATIONS

Entre le mardi 22 mai et le lundi 4 juin 2018, un mouvement de grève d'une partie des personnels a perturbé les représentations de la Salle Richelieu.
Dans ces conditions, il a été impossible de présenter la nouvelle production de La Locandiera de Carlo Goldoni mise en scène par Alain Françon et la décision a été prise d'en reporter la création à la saison 2018-2019.
Les spectateurs munis de billets pour les représentations de ce spectacle en juin et juillet 2018 trouveront ci-dessous les modalités de remboursement de leurs billets.

- pour les billets achetés sur notre site Internet www.comedie-francaise.fr
merci de bien vouloir demander le remboursement de vos places le plus rapidement possible (et dans un délai de trois mois maximum à compter de ce jour) par courriel : reservation.reponse@comedie-francaise.org

- pour les billets achetés par les autres canaux (correspondance, téléphone, guichets),
merci de bien vouloir nous retourner vos billets accompagnés d’un RIB le plus rapidement possible (et dans un délai de trois mois maximum à compter de ce jour) par courriel : reservation.reponse@comedie-francaise.orgpar courrier : Comédie-Française - Service location - place Colette – 75001 Paris

- pour les billets achetés auprès de la FNAC
le remboursement se fera directement auprès du magasin

Nous vous prions de nous excuser et vous remercions de votre compréhension.

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