Trades that have disappeared

Theatre trades are created, transformed and sometimes lost.

From day-to-day management to running performances, many employees, known as “gagistes” were tasked with both administrative and artistic tasks.
These “gagistes”, so called because they were paid in gages, wages, could be theatre boys, ushers, guards, upholsterers incharge of billboards, barrel cleaners, water carriers, glaziers, rope makers, suppliers of feathers, gaiters or blouses, fabric painters, fixers of sabres, belts, shoes, furs, guns, chairs or pouches.

In the late nineteenth and early twentieth centuries, central heating replaced the chimneys and the fire lighter who up to that time was responsible for lighting the fires in the dressing rooms and foyers.
The lamplighter lit up the theatre and the candle snuffers made it dark on stage until the electric fairy did away with illuminators, chandeliers, lamplighters and gasmen.

From rehearsals to performance, jobs have also disappeared, due to technical evolutions and economic constraints. The orchestra, formerly a permanent fixture, is now only occasionally present.

The orchestra pit housed the prompter’s box, who also served as the secretary and copyist in charge of the play manuscript. The actors were given a count down before the curtain was raised by the barker or “warner” who assisted the stage manager and would knock at the door of the dressing rooms.
The public, on the other hand, was informed of the programming by the Troupe speaker. If there were a lot of empty seats, spectators came in, on the fly, free of charge, or even for remuneration!

Later, and until 1902, paid applauders followed the lead of a claque, the head clapper who made a deal with the director of the theatre to decide on the fate of a play.
No, it wasn’t always better in the past...

PASS SANITAIRE

Suite aux annonces du Président de la République du lundi 12 juillet, et conformément au décret du Décret n° 2021-955 du 19 juillet 2021 modifiant le décret n° 2021-699 du 1er juin 2021 prescrivant les mesures générales nécessaires à la gestion de la sortie de crise sanitaire, le pass sanitaire doit être mis en place pour tous les rassemblements de 50 personnes ou plus.
À compter du 21 juillet 2021, il est donc nécessaire pour accéder à nos trois salles.

MISE EN PLACE POUR LES SPECTATEURS

Le pass sanitaire concerne tous les spectateurs âgés de 18 ans et plus à compter du 21 juillet 2021. Seuls les spectateurs munis d'un pass sanitaire seront admis en salle. L'application du pass sanitaire pour les jeunes de 12 à 17 ans est repoussée au 30 août 2021. Le pass sanitaire prend la forme d'un QR code disponible dans l’application Tous anti-Covid ou téléchargeable depuis le site ameli.fr
Le pass sanitaire est valide pour l’admission en salle lorsqu’il atteste :

  • soit d’une vaccination complète : 7 jours après la deuxième injection pour tous les vaccins à double injection (Pfizer, Moderna, AstraZeneca) ; 4 semaines après l'injection pour les vaccins à une seule injection (Janssen) ; 7 jours après l'injection pour les personnes ayant eu la Covid ;
  • soit d’un test PCR ou Antigénique négatif de moins de 48h ;
  • soit le résultat d’un Test RT-PCR positif attestant du rétablissement de la Covid, datant d’au moins 11 jours et de moins de six mois.

Les autotests ne sont pas considérés comme un Pass sanitaire valide. Ils ne permettent donc pas l'entrée en salle.

Le port du masque demeure obligatoire pendant toute la durée de la présence dans le bâtiment (en salle comme dans les circulations).

SAISON 21/22


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VIGIPIRATE

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.