Trades that have disappeared

Theatre trades are created, transformed and sometimes lost.

From day-to-day management to running performances, many employees, known as “gagistes” were tasked with both administrative and artistic tasks.
These “gagistes”, so called because they were paid in gages, wages, could be theatre boys, ushers, guards, upholsterers incharge of billboards, barrel cleaners, water carriers, glaziers, rope makers, suppliers of feathers, gaiters or blouses, fabric painters, fixers of sabres, belts, shoes, furs, guns, chairs or pouches.

In the late nineteenth and early twentieth centuries, central heating replaced the chimneys and the fire lighter who up to that time was responsible for lighting the fires in the dressing rooms and foyers.
The lamplighter lit up the theatre and the candle snuffers made it dark on stage until the electric fairy did away with illuminators, chandeliers, lamplighters and gasmen.

From rehearsals to performance, jobs have also disappeared, due to technical evolutions and economic constraints. The orchestra, formerly a permanent fixture, is now only occasionally present.

The orchestra pit housed the prompter’s box, who also served as the secretary and copyist in charge of the play manuscript. The actors were given a count down before the curtain was raised by the barker or “warner” who assisted the stage manager and would knock at the door of the dressing rooms.
The public, on the other hand, was informed of the programming by the Troupe speaker. If there were a lot of empty seats, spectators came in, on the fly, free of charge, or even for remuneration!

Later, and until 1902, paid applauders followed the lead of a claque, the head clapper who made a deal with the director of the theatre to decide on the fate of a play.
No, it wasn’t always better in the past...

SAISON 2020-2021

Découvrez la programmation de notre saison 2020-2021 avec Éric Ruf, administrateur général : voir la vidéo

Il vous sera possible de réserver les représentations de la rentrée au Théâtre Marigny, au Studio Marigny, au Théâtre du Vieux-Colombier et au Studio-Théâtre de la Comédie-Française.

QUAND RÉSERVER ?

Places aux tarifs Cartes Comédie-Française : à partir du jeudi 3 septembre à 11h. Les Cartes 2019-2020 sont reconduites gratuitement et automatiquement jusqu'à la fin de la saison 2020-2021, soit jusqu'à fin juillet 2021. Il n'y aura pas de vente de Cartes supplémentaires sur la saison 2020-2021.

Places pour les individuels et les groupes : à partir du mercredi 9 septembre à 11h

COMMENT RÉSERVER ?

Uniquement sur notre site Internet ou par téléphone au 01 44 58 15 15 (du lundi au samedi de 11h à 18h).

Pendant les lancements, aucune place ne sera vendue aux guichets de la Comédie-Française. Par ailleurs, aucune place pour les spectacles de la Comédie-Française ne sera vendue au téléphone du Théâtre Marigny ni sur son site Internet.

MESURES SANITAIRES

Compte tenu du contexte sanitaire, le port du masque est obligatoire dans l'ensemble de nos théâtres. Par ailleurs, les règles de distanciation en vigueur ne nous permettent pas :

  • de vous délivrer un e-billet instantanément, vous le recevrez dans les 72h
  • de choisir votre placement en salle, mais vous pouvez sélectionner la catégorie de votre choix dans les salles concernées

JOURNÉES DU PATRIMOINE 2020

Attention : en raison de la fermeture de la Salle Richelieu pour travaux, la Comédie-Française n'est pas en mesure de proposer des visites à l'occasion des Journées du patrimoine cette année.

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VIGIPIRATE

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.