Chanson douce

Lullaby
By Leïla Slimani
Directed by Pauline Bayle

Studio

14 March 28 April 2019

Studio

Chanson douce

2019-03-14 18:30:00 2019-04-28 18:30:00

Drawing on her customary skill in constructing intrigues, Pauline Bayle takes hold of "Chanson douce", a tragic fable, to offer a variation on the figure of the monster and its ambivalences.

In adapting this novel, winner of the 2016 Prix Goncourt, Pauline Bayle –who came to attention for her stagings of The Iliad and The Odyssey– delves into the most contemporary intimacy after three years spent working on the great founding myths. Inspired by events that occurred in New York in 2012, Chanson douce [Lullaby] tells the story of Louise, who is hired as a babysitter by a hipster Parisian couple, becomes an essential part of their home and, not long after, murders their children. What drove the Mary Poppins-like nanny, immediately adopted by the children and adored by the parents, to commit this crime? How did she manage to make herself indispensable and how did the relationship of dependency become reversed and close in on her? The character of the nanny gives the director the opportunity to approach a central figure in the theatrical repertoire that recurs from Aeschylus and Euripides to Jean Genet’s The Maids. Louise’s story is the perfect mix between Flaubert’s tale, A Simple Heart, one of her bedside books, and the fate of Medea. According to Pauline Bayle, the novel’s impact stems from the fact that it is free from sentimentality and never black and white. In Louise, a sort of ogress of disconcerting fragility, and the parents, torn between the utopia of family happiness and the desire for professional fulfillment, she finds modern characters who redefine the codes of the master-slave relationship. Beyond anecdote, she highlights the irony inherent to this unfiltered depiction of our worst nightmare occurring when we assume people are generally good. Drawing on her customary skill in constructing intrigues, she takes hold of this tragic fable to offer a variation on the figure of the monster and its ambivalences.

NEW PRODUCTION

Creative team

Adaptation et staging: Pauline Bayle
Scenography: Pauline Bayle et Gaspard Pinta
Costumes: Bernadette Villard
Lights: Pascal Noël
Artistic collaboration****: Isabelle Antoine

Distribution

the company

Calendar

  • 2019-03-14 18:30:00

    2019-03-14 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-03-15 18:30:00

    2019-03-15 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-03-16 18:30:00

    2019-03-16 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-03-17 18:30:00

    2019-03-17 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-03-20 18:30:00

    2019-03-20 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-03-21 18:30:00

    2019-03-21 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-03-22 18:30:00

    2019-03-22 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-03-23 18:30:00

    2019-03-23 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-03-24 18:30:00

    2019-03-24 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-03-27 18:30:00

    2019-03-27 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-03-28 18:30:00

    2019-03-28 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-03-29 18:30:00

    2019-03-29 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-03-30 18:30:00

    2019-03-30 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-03-31 18:30:00

    2019-03-31 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-03 18:30:00

    2019-04-03 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-04 18:30:00

    2019-04-04 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-05 18:30:00

    2019-04-05 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-06 18:30:00

    2019-04-06 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-07 18:30:00

    2019-04-07 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-10 18:30:00

    2019-04-10 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-11 18:30:00

    2019-04-11 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-12 18:30:00

    2019-04-12 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-13 18:30:00

    2019-04-13 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-14 18:30:00

    2019-04-14 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-17 18:30:00

    2019-04-17 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-18 18:30:00

    2019-04-18 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-19 18:30:00

    2019-04-19 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-24 18:30:00

    2019-04-24 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-25 18:30:00

    2019-04-25 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-26 18:30:00

    2019-04-26 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-27 18:30:00

    2019-04-27 18:30:00

    de 9 à 25 €

  • 2019-04-28 18:30:00

    2019-04-28 18:30:00

    de 9 à 25 €

Welcome

Les journées du Patrimoine

Les visites-conférences pour les journées du Patrimoine, les 21 et 22 septembre 2019, sont d'ores et déjà complètes.

Nous vous invitons à consulter notre page Visiter pour réserver une visite-conférence guidée pour les particuliers, tous les week-end à 11h.

Important

Nous vous rappelons que vos téléphones portables doivent être éteints pendant toute la durée des représentations. Merci.

Cookies

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.

Vigipirate

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.