Chanson douce

Lullaby
By Leïla Slimani
Directed by Pauline Bayle

Studio

14 March 28 April 2019

Studio

Chanson douce

2019-03-14 18:30:00 2019-04-28 18:30:00

Drawing on her customary skill in constructing intrigues, Pauline Bayle takes hold of "Chanson douce", a tragic fable, to offer a variation on the figure of the monster and its ambivalences.

In adapting this novel, winner of the 2016 Prix Goncourt, Pauline Bayle –who came to attention for her stagings of The Iliad and The Odyssey– delves into the most contemporary intimacy after three years spent working on the great founding myths. Inspired by events that occurred in New York in 2012, Chanson douce [Lullaby] tells the story of Louise, who is hired as a babysitter by a hipster Parisian couple, becomes an essential part of their home and, not long after, murders their children. What drove the Mary Poppins-like nanny, immediately adopted by the children and adored by the parents, to commit this crime? How did she manage to make herself indispensable and how did the relationship of dependency become reversed and close in on her? The character of the nanny gives the director the opportunity to approach a central figure in the theatrical repertoire that recurs from Aeschylus and Euripides to Jean Genet’s The Maids. Louise’s story is the perfect mix between Flaubert’s tale, A Simple Heart, one of her bedside books, and the fate of Medea. According to Pauline Bayle, the novel’s impact stems from the fact that it is free from sentimentality and never black and white. In Louise, a sort of ogress of disconcerting fragility, and the parents, torn between the utopia of family happiness and the desire for professional fulfillment, she finds modern characters who redefine the codes of the master-slave relationship. Beyond anecdote, she highlights the irony inherent to this unfiltered depiction of our worst nightmare occurring when we assume people are generally good. Drawing on her customary skill in constructing intrigues, she takes hold of this tragic fable to offer a variation on the figure of the monster and its ambivalences.

NEW PRODUCTION

Creative team

Adaptation et staging: Pauline Bayle
Scenography: Pauline Bayle et Gaspard Pinta
Costumes: Bernadette Villard
Lights: Pascal Noël
Artistic collaboration****: Isabelle Antoine

Distribution

the company

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SAISON 24-25

OUVERTURES DES VENTES POUR LES REPRÉSENTATIONS DE SEPT 2024 À MARS 2025 :

Les connections web en masse à l'ouverture des ventes de la saison 2024-2025 ont provoqué une chute du serveur du logiciel de billetterie. Une décision commune de la Comédie-Française et du prestataire de billetterie a été prise de fermer la vente en ligne pour les ventes de la saison 2024-2025. Les réservations restent ouvertes par téléphone au 01 44 58 15 15 (nous engageons les spectateurs à espacer leurs appels et éviter une surcharge à l’ouverture des réservations de 11h). Nos équipes ont été renforcées et les demandes seront traitées même si ce temps de traitement sera allongé par rapport à la vente en ligne.

Une proposition de nouvelle date de remise en route de la vente en ligne pour la saison prochaine sera communiquée dans les jours à venir.

Le site reste disponible pour la vente des spectacles de la saison en cours 2023-2024.

Nous nous excusons pour ces problèmes et remercions les spectateurs et spectatrices de leur patience, fidélité et encouragements.



VIGIPIRATE

En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.

Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.

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