La Tempête

Shakespeare the magician

Some of Shakespeare’s plays carry us beyond reality: whether we meet a fairy or a spectre, or whether a plot is based on a prediction or an act of magic, the spectator is often drawn into the realm of the supernatural – a place of evil or wonder – that permeated both the daily life and the imagination of Shakespeare’s contemporaries. Since 1769 (Ducis’ adaptation of Hamlet), numerous directors have “summoned” him to the stage of the Comédie-Française: Emile Perrin, Albert Carré, Charles Granval, Julien Bertheau, Jacques Fabbri, Terry Hands, Jean-Pierre Vincent, Jorge Lavelli, Georges Lavaudant, Daniel Mesguich, Andrès Lima, Dan Jemmett and Muriel Mayette-Holtz.

Macbeth is among the playwright’s darkest plays. The frightening protagonists seen at the rising of the curtain, the three witches, soon disappear mysteriously before Macbeth and Banquo, the latter becoming a ghost in the third act. However, the most illustrious and spectacular ghost haunting the history of theatre remains the one who appears to Hamlet as the spirit of his late father. Terrifying apparitions also haunt the king’s nights inRichard III and the curses of Queen Margaret all, inexorably, come to pass. Far from these evil spells, the most fanciful enchantment illuminates A Midsummer Night’s Dream, populating the forest with elves, fairies and fantastic creatures, composing a world in its own right. Puck has the power to make the fog emerge or to influence the feelings of love, like Ariel in The Tempest.

Hast thou, spirit, performed to point the tempest that I bade thee?

Prospero, Act I, scene 2

The power that Prospero and the occult sciences exert over the natural elements determine the unfolding of events in The Tempest. The unleashing of the sea, the use of invisibility to warn against conspiracies, metamorphosis and the organisation of phantasmagoria are triggered by white magic to elevate man to harmony and wisdom. While the previous staging of the play (1998) opened up the stage into an immense wooden bookshelf, the more virtual one proposed by Robert Carsen will have the effect of immersing it.

  • Discover

    the 25-26 season

  • Smart glasses

    English subtitles

Les guichets et le service de location par téléphone sont fermés jusqu’au mardi 2 septembre 2025 inclus.

Réouverture le mercredi 3 septembre 2025 à 11h


JOURNÉES DU PATRIMOINE

La Comédie-Française participe aux journées du Patrimoine les samedi 20 et dimanche 21 septembre 2025.

Trois visites-conférences sont proposées ces deux jours à 9H30 /10H et 10H30.

L’inscription à l’une de ses visites (3 places maximum par personne) se fait uniquement par mail, le 4 septembre 2024 à partir de 8H.

L’adresse électronique sera communiquée le 3 septembre. Les inscriptions se feront dans l’ordre de réception des courriels.

Le nombre de places est limitée à 30 personnes par visite.


SAISON 2025-2026

ATTENTION

NOUVELLES DATES POUR


Attention : en raison d'une forte demande, les cartes "famille" et "adulte" 2025-2026 ne sont plus disponibles.

Les réservations pour les Cartes et les Individuels se feront uniquement sur Internet et par téléphone au 01 44 58 15 15 (du lundi au samedi de 11h à 18h). Aucune place ne sera vendue aux guichets avant septembre pour la saison 2025-2026

L’ouverture des ventes pour les chèques-cadeaux 25-26 se feront en septembre 2025


VIGIPIRATE

En raison des mesures de sécurité renforcées dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.

Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur ou spectatrice se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.

vigipirate-urgenceattentat2