Le Cerf et le Chien

Animal tracks on the stage of the Comédie-Française

Beasts of all kinds have, by the mere fact of being evoked, invaded the stage since Antiquity. At the Comédie-Française, when an animal, most often a wild animal or a bird, made the headlines in the nineteenth and early twentieth centuries, it was to illustrate, metaphorically, the character of the protagonists, such as in Henry Bataille’sMaman colibri. And if the author makes an animal character speak, artifice must give the illusion of animality, from naturalistic costume (La Forêt mouillée, 1930) to aesthetic mask (Les Fables de La Fontaine, 2004).

From the twentieth century onwards, animal life was more present on stage in the flesh-and-blood variety. For the sake of greater realism, many animals, whether domesticated or not, have played ancillary roles, appearing on stage or even fluttering up into the fly tower: dogs, horses, ducks, butterflies, pigeons, canaries and so on.

Animals on stage or natural-born performers, the animal and the actor make the audience think about their own animality and humanity.

The porosity between animality and humanity can be made more permeable by the director who may exploit its playful potential, for example transposing the ideal city of Cloud-Cuckoo-Land (The Birds, 2009) to the Place Colette, in front of the Comédie-Française (Cuckoo-on-Stage) where the “actirds” roost. Similarly, the stage goes animal when the actor transforms into a boar through theatrical illusion alone (Mystère bouffe et fabulage, 2010). In terms of costume, the animality of the character is sometimes non-existent or reduced to the strict minimum for eternally identifiable characters, for example in a corkscrew tail (The Three Little Pigs, 2012), a hand covered with fur, or antlers and fur-trimmed coat (Marcel Aymé’s Le Loup, Le Cerf et le chien, 2009 and 2016), the actor’s movements completing the metamorphosis.

  • Discover

    the 25-26 season

  • Smart glasses

    English subtitles

Les guichets et le service de location par téléphone sont fermés jusqu’au mardi 2 septembre 2025 inclus.

Réouverture le mercredi 3 septembre 2025 à 11h


JOURNÉES DU PATRIMOINE

La Comédie-Française participe aux journées du Patrimoine les samedi 20 et dimanche 21 septembre 2025.

Trois visites-conférences sont proposées ces deux jours à 9H30 /10H et 10H30.

L’inscription à l’une de ses visites (3 places maximum par personne) se fait uniquement par mail, le 4 septembre 2024 à partir de 8H.

L’adresse électronique sera communiquée le 3 septembre. Les inscriptions se feront dans l’ordre de réception des courriels.

Le nombre de places est limitée à 30 personnes par visite.


SAISON 2025-2026

ATTENTION

NOUVELLES DATES POUR


Attention : en raison d'une forte demande, les cartes "famille" et "adulte" 2025-2026 ne sont plus disponibles.

Les réservations pour les Cartes et les Individuels se feront uniquement sur Internet et par téléphone au 01 44 58 15 15 (du lundi au samedi de 11h à 18h). Aucune place ne sera vendue aux guichets avant septembre pour la saison 2025-2026

L’ouverture des ventes pour les chèques-cadeaux 25-26 se feront en septembre 2025


VIGIPIRATE

En raison des mesures de sécurité renforcées dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.

Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur ou spectatrice se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.

vigipirate-urgenceattentat2