Phèdre

Phèdre or Seneca forgotten.

Latin theatre is staged very rarely at the Comédie-Française. A long-ago adaptation of Seneca’s Agamemnon entered the Repertoire in the translation by Henri de Bornier in 1868. Then Denis Marleau staged the same play translated by Florence Dupont in 2011. As for Phèdre, Racine’s play, a masterpiece of classical tragedy – inspired by Seneca, but also by Euripides and the poetry of Ovid – reinvented the myth and outshone its predecessors.

It is earnestly to be hoped that our works prove as solid and as full of useful instruction as those of these poets.

Racine, préface de « Phèdre »

Seneca’s theatre gives a perfect example of the appropriation of the great ancient myths in the modern period: themes and plots are borrowed and temperaments are recomposed to adapt them to contemporary dramaturgy according to the classical rules. Although Racine insists on the filiation with Euripides in his preface, he is also indebted to Seneca for the structure of his play and the omnipresence of the character of Phèdre. He skilfully combines the contradictory temperaments depicted by the Greek and Latin sources: the austere, chaste, dignified and passive Phaedra of Euripides, and the furious, lascivious and guilty Phaedra of Seneca. Racine’s plot differs from its ancient models for his use of a second amorous intrigue – centred on the character of Aricie.

The quarrel of the Ancients and the Moderns, in which Racine participated, questions precisely this model of imitating the authors of antiquity. Racine claimed Euripides as his main influence. He owed just as much to Seneca, however, the latter had a reputation as a second-rate poet at the time. Racine’s genius saw his play prevail over treatments of the same subject by its competitors. His Phèdre, which vied with Pradon’s version, written at the same time, was elevated to the rank of a national masterpiece and for a long time eclipsed that of Seneca.

  • Smart glasses

    English subtitles

  • Découvrez

    la saison 24-25

SAISON 2025-2026

Éric Ruf dévoilera la programmation de la saison 2025-2026 en direct sur notre site Internet et chaîne YouTube :

  • MER 21 MAI à 18h

Ouverture des ventes pour les représentations de septembre 2025 à mi-janvier 2026

Achat des Cartes 2025-2026 et des places aux tarifs Cartes

  • MAR 3 JUIN à 11h

Achat des places pour tous les publics individuels et les groupes

  • MER 11 JUIN à 11h

Les réservations pour les Cartes et les Individuels se feront uniquement sur Internet et par téléphone au 01 44 58 15 15 (du lundi au samedi de 11h à 18h). Aucune place ne sera vendue aux guichets avant septembre pour la saison 2025-2026

Vous pourrez télécharger la brochure et le calendrier à l’issue de la retransmission


VIGIPIRATE

En raison des mesures de sécurité renforcées dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.

Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.

vigipirate-urgenceattentat2