La Tête des autres

Other People's Heads
by Marcel Aymé
Directed by Lilo Baur

Vx-Colombier

8 March 17 April 2013

Vx-Colombier

La Tête des autres

2013-03-08 00:00:00 2013-04-17 00:00:00

One more head!

In the company of his wife Juliette and his colleague Bertolier, prosecutor Maillard is celebrating having given the death sentence to another defendant, a young jazz musician by the name of Valorin, but the trophy soon turns out to be threatening and troublesome. Having escaped from police, Valorin breaks into Maillard’s home––who is now alone with his mistress, Bertolier’s wife––with the intention of proclaiming his innocence and taking revenge by revealing secrets that will damage the prosecutors’ honour and careers. The real culprit turns out to be Alessandrovici, the notorious mafioso...


Marcel Aymé, the author
A novelist, storyteller, writer of short stories and screenplays, Marcel Aymé’s (1902-1967) success started with the publication of his first novel (Brûlebois) in 1926 and continued to grow through a series of works including The Hollow Field (Renaudot prize in 1929) and The Green Mare (1933). Having conquered audiences in 1948 with his first play, Lucienne and the Butcher, this lover of theatre wrote Clérambard (1950), Other People’s Heads (1952), and ten other works which, with humour and derision, deal with the most diverse genres and topics, from musical theatre to fantastical detective stories to criticism –supported by his experience as a crime journalist– of the death penalty, which was widely accepted at the time. Denouncing the compromise between justice and power, Other People’s Heads, although threatened with a ban, was premiered in a staging by André Barsacq to great success. In the light of the controversy it caused and under legal pressure, in 1956 Marcel Aymé changed the final act of his scathing black comedy.

Lilo Baur, the director
The actress and director Lilo Baur was born in Switzerland and began her career in London at the Royal National Theatre and in the Complicite company with Simon McBurney. She notably staged Gogol’s The Marriage in 2010 at the Théâtre du Vieux-Colombier, and in 2008, Fish Love after Chekhov, another author of the Russian repertoire whom she has a particular fondness. This season, she premieredThe 6th Continent with Daniel Pennac who introduced her to Other People’s Heads. Immediately taken by this acid indictment of the death penalty, corruption and the illusory equity of justice, Lilo Baur chose to stage the initial version of the play. For her, the final act, more subversive than in the second version, provides an eloquent portrait of the mafia type, a movie-style gangster.

Creative team

Mise en scène : Lilo Baur
assistée de : Katia Flouest-Sell
Scénographie : Oria Puppo
Costumes : Agnès Falque
Maquillages et coiffures : Catherine Bloquère
Lumières : Gwendal Malard
Création sonore : Mich Ochowiak

Distribution

the company

and
Laure-Lucile Simon: Renée Andrieu and Luisa
Mich Ochowiak: Dujardin

  • Lunettes connectées disponibles à la Salle Richelieu

  • Découvrez

    la saison 24-25

SAISON 24-25

OUVERTURES DES VENTES POUR LES REPRÉSENTATIONS DE SEPT 2024 À MARS 2025 :

Les connections web en masse à l'ouverture des ventes de la saison 2024-2025 ont provoqué une chute du serveur du logiciel de billetterie. Une décision commune de la Comédie-Française et du prestataire de billetterie a été prise de fermer la vente en ligne pour les ventes de la saison 2024-2025. Les réservations restent ouvertes par téléphone au 01 44 58 15 15 (nous engageons les spectateurs à espacer leurs appels et éviter une surcharge à l’ouverture des réservations de 11h). Nos équipes ont été renforcées et les demandes seront traitées même si ce temps de traitement sera allongé par rapport à la vente en ligne.

Une proposition de nouvelle date de remise en route de la vente en ligne pour la saison prochaine sera communiquée dans les jours à venir.

Le site reste disponible pour la vente des spectacles de la saison en cours 2023-2024.

Nous nous excusons pour ces problèmes et remercions les spectateurs et spectatrices de leur patience, fidélité et encouragements.



VIGIPIRATE

En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.

Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.

vigipirate-urgenceattentat2