Bajazet

by Jean Racine
directed by Éric Ruf

Studio Marigny

17 October 15 November 2020

Studio Marigny

Bajazet

2020-10-17 00:00:00 2020-11-15 00:00:00

“In classical tragedy there is always a hesitation between pure oratorio and the most unbridled incarnation” says Eric Ruf. Between the rigour of Grüber’s staging of Bérénice and the vital and muscular expression of Chéreau’s Phèdre: truth, if it is to be sought, undoubtedly lies between the two poles of this spectrum of possibilities.

Anyone who has ever performed Racine knows that the most difficult challenge is to enter and move silently towards the middle of the stage before pronouncing the first “Madame”. This silent advance is weighed down with a psychology that has no place here because in this theatre, one only exists by speaking and one dies as soon as one can no longer answer. This formidable function pleads in favour of oratorio.
Patrice Chéreau once gave me a key to the rehearsals of Phèdre, explaining to me that the characters in Racine do not die from hostile circumstances but from their own inner contradictions. The seraglio is therefore internal here, its complexity even greater and confinement an intimate matter. The action is set within a harem, a place of myriad fantasies. The noise of the world, of distant battles, of uncertain returns and unnatural alliances slowly penetrates the thickness of the walls and even more slowly that of the skin to reach the heart, like a being in the womb trying to discern the dull echo of the outside world. The quintessence of Racine’s language is contained in this porosity between the world and its echo within itself. This is the only geography to be studied and combines all Racine’s kingdoms, whether Greek or Ottoman. The language is labyrinthine and the oratorio encouraged by the set design on the Studio Marigny leads us to and obliges us to enter this concentrated study.”
Éric Ruf

Duration

2.05

Venue
logo-studio-marigny
Documentation

Creative team

Staging : Éric Ruf
Light and vidéo : Bertrand Couderc

Distribution

the company

Calendar

  • 2020-10-20 18:00:00

    2020-10-20 18:00:00

    de 5 à 33 €

  • 2020-10-21 18:00:00

    2020-10-21 18:00:00

    de 5 à 33 €

  • 2020-10-22 18:00:00

    2020-10-22 18:00:00

    de 9 à 25 €

  • 2020-10-23 18:00:00

    2020-10-23 18:00:00

    de 9 à 33 €

  • 2020-10-24 18:00:00

    2020-10-24 18:00:00

    de 9 à 25 €

  • 2020-10-25 18:00:00

    2020-10-25 18:00:00

    de 9 à 25 €

  • 2020-10-27 18:00:00

    2020-10-27 18:00:00

    de 9 à 33 €

  • 2020-10-28 18:00:00

    2020-10-28 18:00:00

    de 9 à 25 €

  • 2020-10-29 18:00:00

    2020-10-29 18:00:00

    de 9 à 25 €

  • 2020-10-30 18:00:00

    2020-10-30 18:00:00

    de 9 à 25 €

  • 2020-11-01 18:00:00

    2020-11-01 18:00:00

    de 5 à 25 €

  • 2020-11-03 18:00:00

    2020-11-03 18:00:00

    de 5 à 33 €

  • 2020-11-04 18:00:00

    2020-11-04 18:00:00

    de 9 à 33 €

  • 2020-11-05 18:00:00

    2020-11-05 18:00:00

    de 9 à 33 €

  • 2020-11-06 18:00:00

    2020-11-06 18:00:00

    de 9 à 33 €

  • 2020-11-07 18:00:00

    2020-11-07 18:00:00

    de 5 à 33 €

  • 2020-11-08 18:00:00

    2020-11-08 18:00:00

    de 9 à 33 €

  • 2020-11-10 18:00:00

    2020-11-10 18:00:00

    de 9 à 33 €

  • 2020-11-11 18:00:00

    2020-11-11 18:00:00

    de 5 à 33 €

  • 2020-11-12 18:00:00

    2020-11-12 18:00:00

    de 9 à 33 €

  • 2020-11-13 18:00:00

    2020-11-13 18:00:00

    de 5 à 33 €

  • 2020-11-14 18:00:00

    2020-11-14 18:00:00

    de 9 à 33 €

  • 2020-11-15 18:00:00

    2020-11-15 18:00:00

    de 9 à 33 €

  • Lunettes connectées disponibles à la Salle Richelieu

  • Découvrez

    la saison 24-25

ATTENTION

La Comédie-Française participe aux journées du Patrimoine les samedi 21 et dimanche 22 septembre 2024.
Trois visites-conférences sont proposées ces deux jours à 9H30 /10H et 10H30.

L’inscription à l’une de ses visites (3 places maximum par personne) se fait uniquement par mail, le 4 septembre 2024 à partir de 8H.

L’adresse électronique sera communiquée le 1er septembre. Les inscriptions se feront dans l’ordre de réception des courriels.

Le nombre de places est limitée à 30 personnes par visite.

SAISON 24-25

Achat des places en ligne : suivre ce lien.

Les guichets de location, et la location par téléphone sont fermés du 21 juillet au 1erseptembre inclus.


VIGIPIRATE

En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.

Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.

vigipirate-urgenceattentat2