by Molière
Directed by Clément Hervieu-Léger
Richelieu
Richelieu
Le Misanthrope
2023-12-22 20:30:00 2024-02-11 23:00:00
For Molière, 1665 – the year "Le Misanthrope" was written – was a year of betrayal: that of Racine, who gave his tragedy "Alexander the Great" to the troupe of the Hôtel de Bourgogne, after the failure of its first production by Molière’s troupe at the Théâtre du Palais-Royal.
Are there autobiographical resonances to Alceste’s black humour, as someone who decided to radiate his hatred for one person over the whole world?
Sociétaire Clément Hervieu-Léger explores the temperament of the “cantankerous lover”, his struggle against the weariness of self and solitude. The work shows us a society free of parental and religious influence whose social veneer is stripped away when desire is awoken.
Pushed to their limit by the radicality of an Alceste willing to renounce any form of sociability, over the course of a day, the characters reveal the contradictions of a humanity that follows heart over reason. They form a social microcosm that is placed in an open space, outside a mansion that is being renovated, instead of the cosy confines of a salon. The set is a moving space, a metaphor for the repertoire, which, according to the director, should “always be evolving, set into its time but nourished by previous centuries and already turning to the upcoming one.” “I belong to a repertory theatre, and I think that if we do not approach the works from a fresh perspective, then this repertory theatre has no reason to exist.” The show, which premiered in 2014, was already performed 176 times; its timeless quality had it crossing the years with an ease no passing years could alter.
This show premiered on April 12, 2014 at the Salle Richelieu.
IN CINEMAS
SEPT 6 > OCT 17
Directed by: Clément Hervieu-Léger
Scenography: Éric Ruf
Costumes: Caroline de Vivaise
Lights: Bertrand Couderc
Music: Pascal Sangla
Sound: Jean-Luc Ristord
Hairdressing: Fabrice Elineau
Direction assistant: Juliette Léger
Scenography assistant: Dominique Schmitt
AND
Vianney Arcel: Garde
Jérémy Berthoud un domestique
Héloïse Cholley , Fanny Jouffroy et Léa Schweitzer: Domestique
2023-12-22 20:30:00
2023-12-22 20:30:00
de 6 à 49 €
2023-12-23 20:30:00
2023-12-23 20:30:00
de 6 à 49 €
2023-12-24 20:30:00
2023-12-24 20:30:00
de 16 à 41 €
2023-12-26 14:00:00
2023-12-26 14:00:00
de 6 à 41 €
2023-12-27 20:30:00
2023-12-27 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-12-29 14:00:00
2023-12-29 14:00:00
de 6 à 41 €
2023-12-31 14:00:00
2023-12-31 14:00:00
de 6 à 45 €
2024-01-02 20:30:00
2024-01-02 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-01-06 20:30:00
2024-01-06 20:30:00
de 6 à 49 €
2024-01-10 20:30:00
2024-01-10 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-01-13 14:00:00
2024-01-13 14:00:00
de 6 à 41 €
2024-01-14 20:30:00
2024-01-14 20:30:00
de 6 à 41 €
2024-01-19 20:30:00
2024-01-19 20:30:00
de 6 à 49 €
2024-01-21 14:00:00
2024-01-21 14:00:00
de 6 à 45 €
2024-01-22 20:30:00
2024-01-22 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-01-28 14:00:00
2024-01-28 14:00:00
de 6 à 45 €
2024-02-01 20:30:00
2024-02-01 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-02-05 20:30:00
2024-02-05 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-02-08 20:30:00
2024-02-08 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-02-10 14:00:00
2024-02-10 14:00:00
de 6 à 41 €
2024-02-11 20:30:00
2024-02-11 20:30:00
de 6 à 41 €
La Comédie-Française lance la troisième édition du Salon des métiers du spectacle vivant en visioconférence ! La Comédie-Française est une véritable ruche de près de 80 métiers exercés par 450 personnes qui fabriquent chaque élément des 25 spectacles qu’elle présente chaque saison. Venez les découvrir !
En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.