L'Île des esclaves

Slave Island
by Marivaux
Directed by Benjamin Jungers

Studio

6 March 13 April 2014

Studio

L'Île des esclaves

2014-03-06 00:00:00 2014-04-13 00:00:00

Shipwreck survivors Iphicrate and Euphrosine, accompanied by their slaves Arlequin and Cléanthis, find themselves stranded on an island off the coast of Athens where power and class relations are reversed.

Welcomed by Trivelin, the governor of the island and overseer of the game, all four are ordered to exchange their clothes and their status, for therapeutic purposes. For exactly eight days, the inhabitants of Slave Island must lower their masks to let surprise and sentiment out into the open. Inspired by commedia dell’arte, Marivaux puts this moral conversion to the test of a carnivalesque reversal of situations where subversive laughter corrects “the barbarities of the heart”.


Marivaux, the authorSlave Island was performed in 1725 by the Comédiens-Italiens, with Silvia in the role of Cléanthis and Thomassin in that of Arlequin. This comedy was Marivaux’s biggest success during his lifetime. In 1939 it entered the repertoire of the Comédie-Française on the occasion of the celebrations marking the hundred and fiftieth anniversary of the French Revolution, and in 1964 this one-act play returned to the boards in the Salle Richelieu in a staging by Jacques Charon. The first part of a trilogy of island utopias completed by The Island of Reason and The Colony, Slave Island tackles, in a brief form, two themes dear to Marivaux: the instability of status and experimentation through disguise. However, with this theatrical journey into utopia, the author creates multiple areas of turbulence by inserting a sometimes dizzying violence into the heart of a highly polished comic piece.

Benjamin Jungers, the director
Benjamin Jungers joined the Comédie-Française in 2007 and has notably acted in Edward Bond’s Existence directed by Christian Benedetti, Beaumarchais’ The Marriage of Figaro directed by Christophe Rauck, Marivaux’s The Dispute, directed by Muriel Mayette, as well as in Philippe Minyana’s Metamorphoses, The Little Girl in the Deep Forest directed by Marcial Di Fonzo Bo. In 2012, he wrote and directed a monologue as part of the carte blanche programme at the Théâtre du Vieux-Colombier. In his reading Slave Island, Benjamin Jungers is sensitive to the rising violence faced by characters, who not only are deprived of their status but also of their own identities. On this island that is at the same time prison and fantasy, they discover in themselves an unsuspected otherness that they will try to express, whether with awkwardness, humour or rage.

Creative team

Direction****: Benjamin Jungers
Direction assistant: Nelly Pulicani
Costumes: Bernadette Villard
Scenography****: Lisa Navarro
Lights****: Pascal Noël
Music****: Denis Chouillet
Clarinet****: Fabrice Villard

Distribution

the company

SAISON 2020-2021

Découvrez la programmation de notre saison 2020-2021 avec Éric Ruf, administrateur général : voir la vidéo

Il vous sera possible de réserver les représentations de la rentrée au Théâtre Marigny, au Studio Marigny, au Théâtre du Vieux-Colombier et au Studio-Théâtre de la Comédie-Française.

QUAND RÉSERVER ?

Places aux tarifs Cartes Comédie-Française : à partir du jeudi 3 septembre à 11h. Les Cartes 2019-2020 sont reconduites gratuitement et automatiquement jusqu'à la fin de la saison 2020-2021, soit jusqu'à fin juillet 2021. Il n'y aura pas de vente de Cartes supplémentaires sur la saison 2020-2021.

Places pour les individuels et les groupes : à partir du mercredi 9 septembre à 11h

COMMENT RÉSERVER ?

Uniquement sur notre site Internet ou par téléphone au 01 44 58 15 15 (du lundi au samedi de 11h à 18h).

Pendant les lancements, aucune place ne sera vendue aux guichets de la Comédie-Française. Par ailleurs, aucune place pour les spectacles de la Comédie-Française ne sera vendue au téléphone du Théâtre Marigny ni sur son site Internet.

MESURES SANITAIRES

Compte tenu du contexte sanitaire, le port du masque est obligatoire dans l'ensemble de nos théâtres. Par ailleurs, les règles de distanciation en vigueur ne nous permettent pas :

  • de vous délivrer un e-billet instantanément, vous le recevrez dans les 72h
  • de choisir votre placement en salle, mais vous pouvez sélectionner la catégorie de votre choix dans les salles concernées

JOURNÉES DU PATRIMOINE 2020

Attention : en raison de la fermeture de la Salle Richelieu pour travaux, la Comédie-Française n'est pas en mesure de proposer des visites à l'occasion des Journées du patrimoine cette année.

COOKIES

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.

VIGIPIRATE

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.