Père

The Father
by August Strindberg
Directed by Arnaud Desplechin

Richelieu

7 October 4 December 2016

Richelieu

Père

2016-10-07 00:00:00 2016-12-04 00:00:00

For his first staging at the theatre in 2015, the filmmaker Arnaud Desplechin chose Strindberg’s The Father, a work he has carried with him for a long time.

Less frequently performed than Miss Julie and The Dance of Death, the infernal, confined drama of The Father beautifully illustrates what Strindberg described as “the war that men as individuals perpetually engage in: ‘the struggle of minds’” through a couple whose initial rift arises from a disagreement concerning their daughter’s education.
This “conversation between man and woman” as the director presents it, is primarily a conversation of love: “Laura and Adolphe don’t know how to stop talking and hurting each other because they don’t know how to stop loving each other. They continue to talk to each other, while at war with each other, they continue to love each other, and we all share this fault.” Thus there is no guilty party in this tragedy, only beings who continually fail to understand each other, to agree, until their family is destroyed – the price to be paid for Laura to be freed, to the point of madness. In an intimate reading, Arnaud Desplechin pays tribute to Ingmar Bergman and Patrice Kerbrat, whose production of The Father on this same stage in 1991 left a deep impression on him. He is reunited with the Troupe with whom, as a filmmaker he has enjoyed a genuine companionship since 1996.

Duration

2:00 WITHOUT INTERMISSION

Venue
logo-richelieu
Documentation

Creative team

Mise en scène : Arnaud Desplechin
Texte français : Arthur Adamov
Scénographie : Rudy Sabounghi
Costumes : Caroline de Vivaise
Lumière : Dominique Bruguière
Son : Philippe Cachia
Collaboration artistique : Stéphanie Cléau
Assistant éclairagiste : François Thouret

Distribution

the company

  • push-claudemathieu

    Claude
    Mathieu

    Margret, la vieille nourrice du capitaine (en alternance)

    See biography
  • push1718-martinechevallier

    Martine
    Chevallier

    Margret, la vieille nourrice du capitaine (en alternance)

  • push-thierryhancisse

    Thierry
    Hancisse

    Le pasteur, frère de Laura

    See biography
  • push-annekessler

    Anne
    Kessler

    Laura, la femme du capitaine

    See biography
  • push1718-cecilebrune

    Cécile
    Brune

    Voix de la mère de Laura

    See biography
  • push-alexandrepavloff

    Alexandre
    Pavloff

    Le docteur OEstermark

    See biography
  • push-michelvuillermoz

    Michel
    Vuillermoz

    Le capitaine

    See biography
  • push-pierrelouiscalixte

    Pierre
    Louis-Calixte

    Nöjd, soldat de l’escadron du capitaine

    See biography
  • push-clairedelarueducan

    Claire
    de La Rüe du Can

    Bertha, la fille du capitaine et de Laura

    See biography

The Comédie-Française Academy

  • push1718-pierreestoyamagnin

    Pierre
    Ostoya Magnin

    Sward, ordonnance du capitaine

  • Saison 2022-2023

  • Mécène de la saison Molière

    Focus sur la Caisse d’Epargne Ile-de-France

SAISON 2022-2023

Retrouvez la présentation de la saison 2022-2023 par Éric Ruf sur notre page Facebook


COOKIES

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.


VIGIPIRATE

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.