Martine
Chevallier

Sociétaire honoraire

Martine Chevallier became acquainted with the Stanislavsky Method at the Cours Furet before joining Antoine Vitez’s class at the Conservatoire supérieur d’art dramatique where she won the first prize in 1974. As a musician, she has an instictive attachment to texts with an integrated musicality, such as those by Racine for which she holds particular affection. Thanks to Anne Delbée who cast her in Paul Claudel’s L’Échange at the Théâtre de la Ville in 1976, she had her first great success on the stage. The same year, Pierre Romans directed her in Frank Wedekind’s A Spring Awakening (L’Éveil du printemps) at the Théâtre de l’Odéon. In 1980, Jean-Louis Barrault and Jean-Pierre Granval entrusted her with the role of Sept-Épées in their staging of Claudel’s Satin Slipper (Soulier de satin (Quatrième journée)) at the Théâtre d’Orsay followed by a tour in Japan. Subsequently she played in Chekhov’s The Cherry Orchard by Peter Brook, Corneille’s Le Cid by Francis Huster and Marguerite Duras’ Savannah Bay directed by the author.

Having joined the Comédie-Française as a        pensionnaire on the 1st of November 1986, she made        her debut with        the Company playing the title role in Racine’s _Esther_ under the direction of Françoise Seigner.        Following her        appointment as the 478th sociétaire on the 1st        of January        1988, she has played under the direction of Georges Lavaudant in        Alfred de        Musset’s _Lorenzaccio_;        Antoine Vitez        in Bertolt Brecht’s _Life          of Galileo_;        Yannis Kokos in Racine’s _Iphigenia          (Iphigénie)_; Youssef Chahine in Albert Camus’ _Caligula_; and Jacques Rosner in Corneille’s _Rodogune_. In 1995, she interpreted the title role        in Racine’s _Phedra          (Phèdre)_ directed by Anne Delbée        and played, in 2000, Madame Jourdain in Jean-Louis Benoit’s        staging of        Molière’s _Le Bourgeois          Gentilhomme_.        Muriel Mayette-Holtz directed her first in _Le          Retour au désert_ by Bernard-Marie Koltès. For her        intepretation of Mathilde        Serpenoise, Martine Chevallier won the 2007 Molière Best Actress        Award. They also        collaborated on Racine’s _Bérénice_        and        Shakespeare’s _A Midsummer          Night’s Dream_.        She was cast by Zabou Breitman in Feydeau’s _Le          Système Ribadier_, by Arnaud Desplechin for his staging of        August        Strindberg’s _Father_ and        by Lars Norén        for his own play_Poussière_.        Piotr        Fomenko offered her Gurmyzhskaya’s part in        Alexander Ostrovsky’s _The          Forest_. She        upheld the same role in the film adapted from the play and        directed by Arnaud        Desplechin in 2014.

On film, Martine Chevallier could be        seen in features by Anne Fontaine, Roschdy Zem, Guillaume Canet,        Julie Gavras,        Benoît Jacquot and Lucas Belvaux. On television she has worked        with directors        such as Robert Mazoyer, Marcel Bluwal, Claude Santelli, Nina        Companeez, and        Alain Tasma. 

Martine Chevallier is Officer of the        Order of Arts and Letters (Officier dans l’ordre des Arts et des        Lettres) and        Knight of the Order of Merit (Chevalier dans l’ordre du Mérite).

During the 2018/2019 season, Martine        Chevallier will be playing in _Hors la loi_        written and directed by Pauline Bureau. Her Grenier des acteurs        will be        dedicated to Selma Lagerlöf. She will be guest of _Paradoxe(s)_.
  • Saison 2022-2023

  • Shop

Le service de la billetterie sera fermé du mardi 26 juillet au mercredi 31 aout 2022. Les guichets et les lignes téléphoniques ne seront donc pas accessibles.
Réouverture : jeudi 1er septembre à 11h
La billetterie en ligne reste ouverte.

SAISON 2022-2023

Retrouvez la présentation de la saison 2022-2023 par Éric Ruf sur notre page Facebook


JOURNÉES DU PATRIMOINE

La Comédie-Française participe aux journées du Patrimoine les samedi 17 et dimanche 18 septembre 2022.

Trois visites conférences sont proposées ces deux jours à 9h30, 10h et 10h30.

L’inscription à l’une de ces visites (3 places maximum par personne) se fait uniquement LE 5 SEPTEMBRE 2022 À PARTIR DE 9H par mail à l’adresse suivante :
bibliotheque-musee@comedie-francaise.org

Les inscriptions se feront dans l’ordre de réception des courriels.

Le nombre de places est limitée à 30 personnes par visite.


COOKIES

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.


VIGIPIRATE

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.