Uncle Vanya unjustly rejected by its creator
Chekhov did not wish to stage The Wood Demon, this “great Roman comedy” with a barely translatable title, written during the success of Ivanov and his one act plays. It’s crushing failure when premiered in 1889 proved him right. Consequently, between 1890 and 1896, he reworked the play, which eventually became Uncle Vanya. The familiar Chekhovian themes remained – the idleness and boredom of country life, the aspiration to an ideal, failure – but the plot was tightened and the comedy turned into drama. Not only did Chekhov categorically refuse to let The Wood Demon be staged or published, he was also reluctant to have Uncle Vanya produced in big theatres, before accepting to give it to the Moscow Art Theatre, where The Seagull was a huge success. On 26 October 1899, it triumphed on its opening night, which Chekhov did not attend, with Stanislavski in the role of Astrov. Gorky counted among his fervent admirers.
Your Uncle Vanya is an absolutely new form in dramatic art, a hammer with which you strike on the empty skulls of the public.
Gorki
From the Moscow Art Theatre to the Comédie-Française, generations of stage and screen actors have been seduced by the depth of the characters.
Revealed in France in 1921 by Georges Pitoëff, who directed and acted in Uncle Vanya at the Théâtre du Vieux-Colombier, the play entered the Comédie-Française repertoire in 1961, coming after earlier productions of two of Chekhov’s short plays, Swansong (1945) andThe Bear (1957). In this 1961 staging by the young avant-garde director Jacques Mauclair, the translator Elsa Triolet appreciated the cutting of the tearful side that had annoyed Chekhov in Stanislavski’s staging. In 1985, the Comédie-Française presented a new production directed by Félix Prader, at the Théâtre Gérard Philipe in Saint-Denis and then on tour. Vania d’après Oncle Vania, proposed in 2016 by Julie Deliquet, provided an opportunity for this director to continue her work on the actors’ performance.
The author is the start and end point, what interests me is the journey we take to reach him or her.
Julie Deliquet
Les guichets et le service de location par téléphone sont fermés jusqu’au mardi 2 septembre 2025 inclus.
Réouverture le mercredi 3 septembre 2025 à 11h
La Comédie-Française participe aux journées du Patrimoine les samedi 20 et dimanche 21 septembre 2025.
Trois visites-conférences sont proposées ces deux jours à 9H30 /10H et 10H30.
L’inscription à l’une de ses visites (3 places maximum par personne) se fait uniquement par mail, le 4 septembre 2024 à partir de 8H.
L’adresse électronique sera communiquée le 3 septembre. Les inscriptions se feront dans l’ordre de réception des courriels.
Le nombre de places est limitée à 30 personnes par visite.
NOUVELLES DATES POUR
Attention : en raison d'une forte demande, les cartes "famille" et "adulte" 2025-2026 ne sont plus disponibles.
Les réservations pour les Cartes et les Individuels se feront uniquement sur Internet et par téléphone au 01 44 58 15 15 (du lundi au samedi de 11h à 18h). Aucune place ne sera vendue aux guichets avant septembre pour la saison 2025-2026
L’ouverture des ventes pour les chèques-cadeaux 25-26 se feront en septembre 2025
En raison des mesures de sécurité renforcées dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur ou spectatrice se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.