Antigone

by Jean Anouilh
Directed by Marc Paquien

Richelieu

26 September 2 December 2014

Richelieu

Antigone

2014-09-26 00:00:00 2014-12-02 00:00:00

Born of the fatal union of Oedipus and Jocasta, Antigone is locked in a struggle against her destiny, in revolt against the order of mankind.

Her brothers Eteocles and Polynices killed each other during the war of the Seven against Thebes. Their uncle, Creon, now king of Thebes, is organising a solemn funeral for the former and refuses burial for the latter. Defying the ban, Antigone covers Polynices’ body with earth. Arrested, brought before the king, who tries to save her, the unrepentant girl vehemently rejects the artificial happiness that her uncle promises. The verdict is uttered, triggering the relentless mechanics of tragedy, without anything or anyone managing to sway Creon...


Jean Anouilh, the author
“I don’t have a biography and I’m very happy that’s the way it is” Jean Anouilh liked to say. Indeed, the life of this successful author is intertwined with the chronology of his plays. Discovering the power of truth in the poetic language of theatre through Jean Giraudoux and Jean Cocteau, all his works eschew realism. His meeting with the directors Alain Barsacq and Georges Pitoëff contributed to his consecration, also introducing him to the life of the troupe he dreamed of. A tremendous success when premiered in 1944 in a staging by Barsacq, Antigone is one of Anouilh’s “dark plays”, according to the author’s own classification of the forty plays he wrote. After Sophocles, Anouilh takes up the myth of Antigone, setting it in the modernity of the 20th century and elevating a child’s heroism into a symbol of resistance to the tyrant.

Marc Paquien, the director
Marc Paquien first came to attention in 2004 for his stagings of Stanislaw I. Witkiewicz’s The Mother and British author Martin Crimp’s Face to the Wall, whom he revisited the in 2009 when he directed The City. He has recently staged Jon Fosse’s And Never We’ll Be Parted, Goldoni’s The Mistress of the Inn and Samuel Beckett’s Happy Days. His opera stagings include Domenico Cimarosa’s The Secret Marriage and Maurice Ravel’s L’Heure espagnole. At the Comédie-Française, he has directed Octave Mirbeau’s Business is Business, and Jean Cocteau’s The Human Voice, preceded by Jean Cocteau and Francis Poulenc’s The Lady from Monte-Carlo.
Reminding us that Anouilh wrote and staged his Antigone during the Occupation, Marc Paquien focuses on the shock this production created. Antigone, a modern woman who frees herself of myth, reaches out to us in a language of incredible simplicity and beauty with a message of resistance that resonates with today’s world.

Duration

1:45 WITHOUT INTERMISSION

Venue
logo-richelieu

Creative team

Direction: Marc Paquien
Artistic collaboration: Diane Scott
Scenography: Gérard Didier
Costumes: Claire Risterucci
Lights: Dominique Bruguière
Sound design: Xavier Jacquot
Make-up: Cécile Kretschmar
Lights assistant: François Menou

Distribution

the company

et
Matëj Hofmann : Troisième Garde
Carine Goron : le Page
Lucas Hérault : Deuxième Garde

PASSE SANITAIRE

Suite aux annonces du Président de la République, et conformément au décret n°2021-955 du 19 juillet 2021 modifiant le décret n° 2021-699 du 1er juin 2021 prescrivant les mesures générales nécessaires à la gestion de la sortie de crise sanitaire, le passe sanitaire doit être mis en place pour tous les rassemblements de 50 personnes ou plus.
Il est donc en vigueur à la Comédie-Française pour les spectateurs majeurs depuis le 21 juillet, et nécessaire pour accéder à nos trois salles. Attention, il est également demandé aux spectateurs à partir de 12 ans depuis le 30 septembre 2021.

MISE EN PLACE POUR LES SPECTATEURS

Le passe sanitaire concerne tous les spectateurs âgés de 12 ans et plus depuis le 30 SEPT 2021. Seuls les spectateurs munis d'un passe sanitaire seront admis en salle. Le passe sanitaire prend la forme d'un QR code disponible dans l’application Tous anti-Covid ou téléchargeable depuis le site ameli.fr
Le passe sanitaire est valide pour l’admission en salle lorsqu’il atteste :

  • soit d’une vaccination complète : 7 jours après la deuxième injection pour tous les vaccins à double injection (Pfizer, Moderna, AstraZeneca) ; 4 semaines après l'injection pour les vaccins à une seule injection (Janssen) ; 7 jours après l'injection pour les personnes ayant eu la Covid ;
  • soit d’un test PCR ou Antigénique négatif de moins de 72h ;
  • soit le résultat d’un Test RT-PCR positif attestant du rétablissement de la Covid, datant d’au moins 11 jours et de moins de six mois.

Les autotests ne sont pas considérés comme un passe sanitaire valide. Ils ne permettent donc pas l'entrée en salle.

Le port du masque demeure obligatoire pendant toute la durée de la présence dans le bâtiment (en salle comme dans les circulations).

SAISON 21/22


COOKIES

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.


VIGIPIRATE

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.