Candide

by Voltaire
Directed by Emmanuel Daumas

Studio

17 January 3 March 2013

Studio

Candide

2013-01-17 00:00:00 2013-03-03 00:00:00

All is for the best in the best of possible worlds, at the castle of Thunder-ten-tronckh.

Candide, a simple young man of illegitimate birth, pines for Miss Cunegonde, the baron’s daughter, and devotedly absorbs the teachings of the philosopher Pangloss. The caresses two young people exchange upset this miraculous balance. Candide is expelled from the castle with a great kick to the behind, like Adam banished from his earthly paradise. There follows a series of disasters, however the protagonists refuse to renounce their manic optimism. Against the backdrop of an adventure story, Voltaire draws up an inventory of human suffering in its most atrocious details. The characters, separated by the force of events, are reunited at the end after countless twists and turns.


Voltaire, the author
Published anonymously in 1759, the tale unanimously attributed to Voltaire (1694-1778) made the rounds of European capitals. Mischievous insolence, irony and sarcasm run through this text denouncing Leibnizian optimism that has become no more than fatalism. In exile in Geneva at the time of the publication of the book, Voltaire, a playwright and philosopher who had already been imprisoned, was a powerless witness to the banning of Diderot and d’Alembert’s Encyclopaedia project. The publication of Candide or Optimism was clearly a way for him to continue propagating the ideas of the Enlightenment. The story, which is full of allusions to political, philosophical and literary events of the day, generated passionate interest among the elite of Europe’s men and women of letters. As an innocent’s initiatory journey into barbarity, the path followed by Candide is similar to the one taken by Voltaire himself.

Emmanuel Daumas, the director
A graduate of ENSATT, the actor and director Emmanuel Daumas staged Marguerite Duras’ The Summer Rain at the Théâtre du Vieux Colombier in 2011. In adapting Candide for the stage, he seeks to reconnect with the unbridled spirit of the 18th century, zany and funny all at once, through a work he sees as having common points with the theatre of Chekhov and the cinema of Buñuel. In his stagings of Cornelius Castoriadis’s The Rise of Insignificance, Thomas Bernhard’s The Ignoramus and the Madman, Copi’s La Tour de la Défense, Edward Bond’s The Children and Jean Genet’s The Blacks, Emmanuel Daumas has already explored the themes of work, amusement and exhaustion in their philosophical dimensions, as well as that of the self-destructive nature of human destiny in a world without God. In his view, Pangloss’s philosophy culminates in the praise of work: “We must cultivate our garden.”

Creative team

Adaptation and direction: Emmanuel Daumas
Scenography and costumes: Katrijn Baeten et Saskia Louwaard
Lights: Bruno Marsol

Distribution

the company

SAISON 2020-2021

Découvrez la programmation de notre saison 2020-2021 avec Éric Ruf, administrateur général : voir la vidéo

Il vous sera possible de réserver les représentations de la rentrée au Théâtre Marigny, au Studio Marigny, au Théâtre du Vieux-Colombier et au Studio-Théâtre de la Comédie-Française.

QUAND RÉSERVER ?

Places aux tarifs Cartes Comédie-Française : à partir du jeudi 3 septembre à 11h. Les Cartes 2019-2020 sont reconduites gratuitement et automatiquement jusqu'à la fin de la saison 2020-2021, soit jusqu'à fin juillet 2021. Il n'y aura pas de vente de Cartes supplémentaires sur la saison 2020-2021.

Places pour les individuels et les groupes : à partir du mercredi 9 septembre à 11h

COMMENT RÉSERVER ?

Uniquement sur notre site Internet ou par téléphone au 01 44 58 15 15 (du lundi au samedi de 11h à 18h).

Pendant les lancements, aucune place ne sera vendue aux guichets de la Comédie-Française. Par ailleurs, aucune place pour les spectacles de la Comédie-Française ne sera vendue au téléphone du Théâtre Marigny ni sur son site Internet.

MESURES SANITAIRES

Compte tenu du contexte sanitaire, le port du masque est obligatoire dans l'ensemble de nos théâtres. Par ailleurs, les règles de distanciation en vigueur ne nous permettent pas :

  • de vous délivrer un e-billet instantanément, vous le recevrez dans les 72h
  • de choisir votre placement en salle, mais vous pouvez sélectionner la catégorie de votre choix dans les salles concernées

JOURNÉES DU PATRIMOINE 2020

Attention : en raison de la fermeture de la Salle Richelieu pour travaux, la Comédie-Française n'est pas en mesure de proposer des visites à l'occasion des Journées du patrimoine cette année.

COOKIES

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.

VIGIPIRATE

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.