by Harold Pinter
Directed by Claude Mouriéras
Vx-Colombier
Vx-Colombier
L'Anniversaire
2013-09-18 00:00:00 2013-10-24 00:00:00
In their house by the seaside, the couple Meg and Petey wait hand and foot on Stanley, their only boarder. The fanciful Meg is especially doting, organising, with maternal tenderness, the birthday party of the enigmatic young man.
Two other boarders arrive that day, Goldberg and McCann, characters with sinister intentions who have suddenly emerged from Stanley’s mysterious past. The underlying violence of these new guests’ antics soon threatens to make the party veer into a macabre game, in the confined setting of the modest boarding house.
Harold Pinter, the author
Harold Pinter (1930-2008) began his career in London as an actor before turning to directing. Although a short-story writer and poet, it was writing for the theatre and cinema that made him famous. The Birthday Party ( 1958), his second play, written at the height of the theatre revival in England, is already characteristic of his style, referred to as a “comedy of menace”. The intrusion of latent aggression into the mundane situations of everyday life, expressed in innocuous dialogues that also bring to mind the theatre of the absurd, creates an unsettling tension. Despite the incomprehension of the critics when The Birthday Party was premiered, the reception given to The Caretaker (1960) and The Homecoming (1965) ensured their author an international success. He was awarded the Nobel Prize for Literature in 2005.
Claude Mouriéras, the diretor
After directing the film adaptation of The Break of Noon in 2009 and a television drama for the Comédiens-Français (Fini la comédie!, 2012), the film and documentary maker Claude Mouriéras continues his collaboration with the troupe by taking on a text through a theatrical staging, here influenced by Hitchcockian images from Vertigo or Rear Window, which came to him when reading The Birthday Party, a “claustrophobic drama of dizzying force”. The intrusion of the outside world leads to a transposition of the plot to the 1990s – the years of Pinter’s political commitment. In this New York apartment, the threat is also internal, perverse. A trap closes on a man perniciously and inexplicably. Fascinated by the “symbolic and paradoxical darkness” of this Birthday Party, Claude Mouriéras blurs the boundaries between maliciousness, comedy and poetry.
About 1:45
Translation****: Éric Kahane
Staging****: Claude Mouriéras
Staging assistant****: Renaud Durville
Scenography and lights****: Yves Bernard
Costumes****: Coralie Sanvoisin
Assistant****: Lucie Guillemet
Sound****: Roman Dymny
Lulu
En raison du mouvement de grève nationale de ce jour suivi par une partie du personnel de la Maison, nous sommes contraints d'annuler la représentation du spectacle Cyrano de Bergerac le jeudi 5 décembre 2024 Salle Richelieu à 20h30.
Vous trouverez ci-dessous les modalités de remboursement de vos billets. Aucun report n'est possible.
Nous vous prions de bien vouloir nous excuser et vous remercions par avance pour votre patience, fidélité et soutien.
REMBOURSEMENT
Les demandes de remboursement seront traitées dans un délai maximum de trois mois.
► pour les billets achetés par carte bancaire auprès de notre service de location par téléphone ou sur notre siteInternet, le remboursement se fera automatiquement sur le compte bancaire de la carte ayant servi au paiement des places. Aucune demande par courriel n'est nécessaire de votre part.
► pour les billets achetés aux guichets de la Comédie-Française merci de bien vouloir nous envoyer un RIB au nom de la réservation en précisant la référence de votre commande et dans un délai de trois mois maximum à compter d'aujourd'hui
- par courriel à l'adresse billetterie.richelieu@comedie-francaise.org
- par courrier à Comédie-Française - Service location - 1, place Colette - 75001 Paris
Pour toute question, notre permanence téléphonique reste joignable au 01 44 5815 15 du lundi au samedi de 11h à 18h.
En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.