Oblomov

by Ivan Alexandrovitch Gontcharov
Directed by Volodia Serre

Vx-Colombier

9 25 January 2015

Vx-Colombier

Oblomov

2015-01-09 00:00:00 2015-01-25 00:00:00

A landowner residing in St. Petersburg, Oblomov spends his days lying on the sofa in his dressing gown, wallowing in a laziness verging on lethargy.

While he has just learned from his servant Zakhar that he needs to move out of his home within eight days and that his revenues will decline, he dreams of Oblomovka, the village of his childhood. The idle aristocrat, suffering from oblomovism, a term invented by his friend Stolz to define his apathy, is abruptly roused and brought back to life by his friend’s entreaties. Stolz tries to make him resume a normal daily routine that is dynamic and optimistic. He introduces him to the young and beautiful Olga. Will Oblomov be able to surpass himself and take the risk of falling in love? Or will the fear of the suffering caused by passion and his yearning for tranquillity triumph?


Ivan Alexandrovitch Gontcharov, the author
Born in Siberia, Ivan Aleksandrovich Goncharov (1812-1891) was one of the founders of the Russian realist novel. This civil servant, who was reputed to be unadventurous but in fact travelled around the world, only wrote three novels: A Common Story (1847) –which ushered in this new literary trend–, Oblomov (1859) and The Precipice (1869). A novel of manners and a satire of the 19th century Russian nobility, Oblomov depicts a Russia soon to be freed from serfdom; the dream sequences –evocations of patriarchal life in the provinces– paint an idyllic picture of old Russia. The antihero par excellence, Oblomov has become a universal literary myth, to the point where his name has entered everyday language, with oblomovism, to define an acute laziness combined with melancholy.

Volodia Serre, the director
Combining a career as an actor and a director since graduating from the National Conservatory of Dramatic Art in Paris, Volodia Serre founded the company Le cinq mai (The fifth of May), in honour of the first words of Chekhov’s Three Sisters. Her stagings, nourished by troupe work, alternate productions in which the text is the raw material with more experimental forms and has also led her to work as an adapter (W.G. Sebald’s Austerlitz, 2007, and Nikolai Erdman’s The Suicide, 2008), a translator (with Lorène Ehrmann for Chekhov’s Three Sisters, 2010) or a librettist (My way to hell –électropéra–, 2010, and Forèst –food opera–, 2015, music by Matteo Franceschini). In her adaptation of Oblomov for the Comédie-Française, Volodia Serre has sought to preserve the humour of the novel so as to better examine the relevance of our development model: should growth be the engine of our civilization? Does Oblomov’s recourse to dream and inertia not invite us to listen to something other than the drums of the –forced– march of progress?

Venue
-logo-2016-comedie-francaise-cmjn-vx-colombier-adresse-01

Creative team

Adaptation et mise en scène : Volodia Serre
Traduction : André Markowicz
Collaboratrice artistique : Pamela Ravassard
Scénographie : Marc Lainé
Vidéo : Thomas Rathier
Costumes : Hanna Sjödin
Assistante aux costumes : Camille Lamy
Lumières : Kévin Briard
Réalisation sonore : Frédéric Minière
Maquillages : Faustine-Léa Violleau

Distribution

the company

and
Raphaèle Bouchard: Olga Sergueïevna Ilinskaïa

Welcome

Informations mouvements sociaux

Pour plus de clarté et en raison de la durée du mouvement de grève national suivi par une partie des personnels de la Comédie-Française, nous ne communiquerons plus à compter de ce jour lorsque les spectacles sont maintenus, mais seulement si nous sommes contraints d'annuler. Dans ce cas, l'information sera publiée dès que possible sur cette page ainsi que sur les comptes officiels de la Comédie-Française sur les réseaux sociaux, et nous contacterons les spectateurs concernés par email ou par téléphone.
Merci de votre compréhension.

ATTENTION

  • La représentation de « La Nuit des rois ou Tout ce que vous voulez » programmée Salle Richelieu le jeudi 20 février à 20h30 est annulée.
  • Les représentations au Studio-Théâtre et au Vieux-Colombier sont maintenues. Merci de votre compréhension.

Modalités de remboursement pour les représentations annulées :

- Pour les billets achetés sur notre site Internet www.comedie-francaise.fr, le remboursement se fera automatiquement sur la carte ayant servi au paiement des places

- Pour les billets achetés auprès de la Comédie-Française par les autres canaux (correspondance, téléphone, guichets), merci de bien vouloir nous retourner un RIB au nom de la réservation en indiquant la référence de votre commande dans un délai de trois mois maximum à compter d'aujourd'hui par email : reservation.reponse@comedie-francaise.org
par courrier : Comédie-Française - Service location - place Colette - 75001 Paris

- Pour les billets achetés auprès de la FNAC et de TickeTac, le remboursement se fera directement auprès du revendeur.

OUVERTURE DES VENTES pour la deuxième partie de la saison (mars-novembre 2020)

  • Les ventes sont ouvertes sur Internet et par téléphone. Attention : il n'est pas possible d'acheter des places pour la deuxième partie de saison aux guichets.

Attention : la mise en vente du « Bourgeois gentilhomme » est reportée à une date ultérieure. Certaines dates de « Partage de midi » sont également concernées. Plus d'informations à ce sujet dans les semaines à venir.

Important

Nous vous rappelons que vos téléphones portables doivent être éteints pendant toute la durée des représentations. Merci.

Cookies

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.

Vigipirate

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.