Tartuffe

by Molière
Directed by Galin Stoev

Richelieu

20 September 2014 - 16 February 2015

Richelieu

Tartuffe

2014-09-20 00:00:00 2015-02-16 00:00:00

Orgon and his mother, Madame Pernelle, swear by Tartuffe, a self-proclaimed man of piety who lives off their generosity.

The other family members share the sentiments of the housemaid Dorine, who is outraged by the sway the clergyman holds over her master. They scheme to find a way to convince Orgon that Tartuffe is a hypocrite of the worst kind. Orgon remains unequally unmoved by the warnings of his brother Cléante and the entreaties of Mariane––the daughter he has promised in marriage to the impostor. It will take all the cunning of Orgon’s wife Elmire for him to finally open his eyes to Tartuffe’s intentions. As the latter is on the point of being driven from the house, he brandishes a deed that names him as the new owner. It is only a royal intervention, a veritable Deus ex machina, that saves the family from ruin in the end.


Molière, the author
Author, actor, troupe leader, Molière embodies the essence of theatre practitioner, committed to his art and the society of his time while creating a body of work for posterity. The Comédiens-Français have taken up his legacy by making him their “boss”, performing his theatre for over three centuries. As a symbol of this spiritual presence, “Molière’s chair” welcomes spectators into the gallery of busts which adjoins the dress circle.

Galin Stoev, the director
The Bulgarian director, Galin Stoev lives and works in Belgium, France and Bulgaria. At the Comédie-Française, he has directed Spiro Scimone’s La Festa (2007), Hanoch Levin’s Sweet Revenge and Other Sketches (2008), Corneille’s L’Illusion Comique (2008) and Marivaux’s The Game of Love and Chance (2011). Elsewhere he has also directed Marivaux’s The Triumph of Love and Ferenc Molnár’s Liliom. In his view, more than a character, Tartuffe is a syndrome that circulates among the different protagonists, revealing the conflicts and paradoxes of human nature. Through Tartuffe we are given to observe the tug-of-war between trust and manipulation, reason and fanaticism, lust and spirituality, these oscillations that define intimate dimension of our humanity.

Distribution

the company

The Comédie-Française Academy

  • pushclaireboust

    Claire
    Boust

    Flipote, Un Serviteur et un Exempt

  • pushewencrovella

    Ewen
    Crovella

    Un Serviteur et un Exempt

  • pushthomasguene1415

    Thomas
    Guené

    Un Serviteur et un Exempt

  • pushvalentinrolland1415

    Valentin
    Rolland

    Laurent et un Exempt

  • Lunettes connectées disponibles à la Salle Richelieu

  • Découvrez

    la saison 24-25

SAISON 24-25

OUVERTURES DES VENTES POUR LES REPRÉSENTATIONS DE SEPT 2024 À MARS 2025 :

Les connections web en masse à l'ouverture des ventes de la saison 2024-2025 ont provoqué une chute du serveur du logiciel de billetterie. Une décision commune de la Comédie-Française et du prestataire de billetterie a été prise de fermer la vente en ligne pour les ventes de la saison 2024-2025. Les réservations restent ouvertes par téléphone au 01 44 58 15 15 (nous engageons les spectateurs à espacer leurs appels et éviter une surcharge à l’ouverture des réservations de 11h). Nos équipes ont été renforcées et les demandes seront traitées même si ce temps de traitement sera allongé par rapport à la vente en ligne.

Une proposition de nouvelle date de remise en route de la vente en ligne pour la saison prochaine sera communiquée dans les jours à venir.

Le site reste disponible pour la vente des spectacles de la saison en cours 2023-2024.

Nous nous excusons pour ces problèmes et remercions les spectateurs et spectatrices de leur patience, fidélité et encouragements.



VIGIPIRATE

En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.

Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.

vigipirate-urgenceattentat2