Oblomov

by Ivan Alexandrovitch Gontcharov
Directed by Volodia Serre

On tour

27 September 19 December 2014

On tour

Oblomov

2014-09-27 00:00:00 2014-12-19 00:00:00

A landowner residing in St. Petersburg, Oblomov spends his days lying on the sofa in his dressing gown, wallowing in a laziness verging on lethargy.

While he has just learned from his servant Zakhar that he needs to move out of his home within eight days and that his revenues will decline, he dreams of Oblomovka, the village of his childhood. The idle aristocrat, suffering from oblomovism, a term invented by his friend Stolz to define his apathy, is abruptly roused and brought back to life by his friend’s entreaties. Stolz tries to make him resume a normal daily routine that is dynamic and optimistic. He introduces him to the young and beautiful Olga. Will Oblomov be able to surpass himself and take the risk of falling in love? Or will the fear of the suffering caused by passion and his yearning for tranquillity triumph?


Ivan Alexandrovitch Gontcharov, the author
Born in Siberia, Ivan Aleksandrovich Goncharov (1812-1891) was one of the founders of the Russian realist novel. This civil servant, who was reputed to be unadventurous but in fact travelled around the world, only wrote three novels: A Common Story (1847) –which ushered in this new literary trend–, Oblomov (1859) and The Precipice (1869). A novel of manners and a satire of the 19th century Russian nobility, Oblomov depicts a Russia soon to be freed from serfdom; the dream sequences –evocations of patriarchal life in the provinces– paint an idyllic picture of old Russia. The antihero par excellence, Oblomov has become a universal literary myth, to the point where his name has entered everyday language, with oblomovism, to define an acute laziness combined with melancholy.

Volodia Serre, the director
Combining a career as an actor and a director since graduating from the National Conservatory of Dramatic Art in Paris, Volodia Serre founded the company Le cinq mai (The fifth of May), in honour of the first words of Chekhov’s Three Sisters. Her stagings, nourished by troupe work, alternate productions in which the text is the raw material with more experimental forms and has also led her to work as an adapter (W.G. Sebald’s Austerlitz, 2007, and Nikolai Erdman’s The Suicide, 2008), a translator (with Lorène Ehrmann for Chekhov’s Three Sisters, 2010) or a librettist (My way to hell –électropéra–, 2010, and Forèst –food opera–, 2015, music by Matteo Franceschini). In her adaptation of Oblomov for the Comédie-Française, Volodia Serre has sought to preserve the humour of the novel so as to better examine the relevance of our development model: should growth be the engine of our civilization? Does Oblomov’s recourse to dream and inertia not invite us to listen to something other than the drums of the –forced– march of progress?

Distribution

the company

Avec le soutien de la Fondation Jacques Toja pour le Théâtre

SAISON 2020-2021

Découvrez la programmation de notre saison 2020-2021 avec Éric Ruf, administrateur général : voir la vidéo

Il vous sera possible de réserver les représentations de la rentrée au Théâtre Marigny, au Studio Marigny, au Théâtre du Vieux-Colombier et au Studio-Théâtre de la Comédie-Française.

QUAND RÉSERVER ?

Places aux tarifs Cartes Comédie-Française : à partir du jeudi 3 septembre à 11h. Les Cartes 2019-2020 sont reconduites gratuitement et automatiquement jusqu'à la fin de la saison 2020-2021, soit jusqu'à fin juillet 2021. Il n'y aura pas de vente de Cartes supplémentaires sur la saison 2020-2021.

Places pour les individuels et les groupes : à partir du mercredi 9 septembre à 11h

COMMENT RÉSERVER ?

Uniquement sur notre site Internet ou par téléphone au 01 44 58 15 15 (du lundi au samedi de 11h à 18h).

Pendant les lancements, aucune place ne sera vendue aux guichets de la Comédie-Française. Par ailleurs, aucune place pour les spectacles de la Comédie-Française ne sera vendue au téléphone du Théâtre Marigny ni sur son site Internet.

MESURES SANITAIRES

Compte tenu du contexte sanitaire, le port du masque est obligatoire dans l'ensemble de nos théâtres. Par ailleurs, les règles de distanciation en vigueur ne nous permettent pas :

  • de vous délivrer un e-billet instantanément, vous le recevrez dans les 72h
  • de choisir votre placement en salle, mais vous pouvez sélectionner la catégorie de votre choix dans les salles concernées

JOURNÉES DU PATRIMOINE 2020

Attention : en raison de la fermeture de la Salle Richelieu pour travaux, la Comédie-Française n'est pas en mesure de proposer des visites à l'occasion des Journées du patrimoine cette année.

COOKIES

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.

VIGIPIRATE

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.