by Dea Loher
Directed by Denis Marleau
Richelieu
Richelieu
Innocence
2015-03-28 00:00:00 2015-06-29 00:00:00
Fadoul and Elisio are working illegally in the port of a large European city. One day, when they see a woman drowning in the sea, they do nothing to save her. Their guilty conscience gnaws at them.
When Fadoul discovers a bag full of money, he takes it as a sign from God, and to redeem himself, he decides to help Absolue, a blind girl who dances nude in bars. Meanwhile, Elisio meets Frau Habersatt, a single woman willing to go to any lengths to get a little attention. He goes with her to see the employee at the morgue to learn the identity of the drowned woman. He then discovers that the employee’s wife, Rosa, looks just like the dead woman. Rosa’s mother, a former communist who suffers from diabetes, exasperates her family by making up preposterous stories of her activism. Between these parallel stories, which eventually intertwine, there emerge characters who take gambles on the meaning of life and the risks of death. Meanwhile, Ella, an aging philosopher soliloquies on the unreliability of the world, the thing that really determines the fate of men.
Dea Loher, the author
Born in 1964 in Upper Bavaria, Dea Loher moved to Berlin in 1989, where she attended the stage writing course created by Tankred Dorst and Heiner Müller at the University of the Arts. She has written over twenty plays (including Tattoo, Adam Geist, Bluebeard, Hope of Women, Manhattan Medea, The Relations of Claire, Innocence, Life on Praça Roosevelt, The Final Fire, Thieves, At Black Lake, all translated into French), making her one of the most celebrated playwrights in Germany. Distinguished by numerous awards, her plays are staged in the most prestigious German-language theatres and internationally. His most recent plays were premiered at the Deutsches Theatre in Berlin by Andreas Kriegenburg. She has also penned a collection of short stories and a novel, as yet unpublished in France.
Denis Marleau, le metteur en scène
Né au Québec, Denis Marleau élabore, sous l’égide de la compagnie UBU qu’il codirige avec Stéphanie Jasmin, des œuvres scéniques attachées à une démarche parallèle d’exploration des écritures contemporaines ou du grand répertoire et des nouvelles technologies de l’image et du son. Metteur en scène, scénographe, créateur d’installations, son rayonnement international se confirme avec Les Aveugles de Maeterlinck créés en 2002. En trente ans, il a monté aussi bien Jarry que Schwitters, Beckett, Shakespeare, Kagel, Lessing, Chaurette, Bernhard, Fosse, Jelinek, Molière, Crimp ou Loher (Le Dernier Feu et Au lac noir). À la Comédie- Française, il a présenté en 2011 Agamemnon de Sénèque, Salle Richelieu. Denis Marleau et Stéphanie Jasmin participent à la conception et à la réalisation des mannequins vidéo de l’exposition La planète mode de Jean-Paul Gaultier, programmée en mars 2015 au Grand Palais, à Paris.
L’Arche est éditeur et agent théâtral du texte représenté.
www.arche-editeur.com
Avec le concours d’UBU, compagnie de création (Montréal)
2:20 WITHOUT INTERMISSION
Mise en scène et scénographie : Denis Marleau
Collaboration artistique et conception vidéo : Stéphanie Jasmin
Costumes : Jean Paul Gaultier
Lumières : Marie-Christine Soma
Diffusion et montage vidéo : Pierre Laniel
Musique originale et son : Jérôme Minière
Dessins d’animation : Félix Dufour-Laperrière
Traduction et dramaturgie : Laurent Muhleisen
Maquillages : Carole Anquetil
Assistant scénographe : Stéphane Longpré
Jeune médecin et Candidat au suicide
Rosa, femme de Franz
Candidat au suicide
Achat des places en ligne : suivre ce lien.
Si vous souhaitez être averti par courriel de l’ouverture des ventes des chèques-cadeaux Comédie-Française 2024-2025, cliquer sur le lien pour vous inscrire
Cliquer sur les liens ci-après pour plus d’informations sur la saison 2024-2025 :
En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.