Les Damnés

The Damned
after the screenplay by Luchino Visconti,
Nicola Badalucco and Enrico Medioli
Directed by Ivo van Hove

Richelieu

20 March 2 June 2019

Richelieu

Les Damnés

2019-03-20 20:30:00 2019-06-02 20:30:00

Ivo van Hove revisited Les Damnés [The Damned], this sharply drawn chronicle of a family of industrialists during the 1933 Nazi seizure of power in Germany. He sees it is the “celebration of evil” in which ideological depravity and family perversions combine.

“When I was in Rome last week, I went to see your Caduta degli dei and, although I follow your language very badly, I was very impressed by the strength, stature and insolence of the work. [...] The combination of passions, all these bodies, this mixture of things from contemporary history, money, property, loneliness, politics and ambition, reminded me of some of the great works I have read and sometimes worked on. It only made me appreciate your film all the more”. In these words, which he addressed in 1969 to Luchino Visconti, Jean Vilar already highlighted the universality of The Damned, this bond with the “great works”, the damned of antiquity, the house of Atreus, Thyestes or Medea. Visconti said he was Inspired by Shakespeare, and especially by Macbeth; for his part, Ivo van Hove takes us back to the ancient tragedies.
For his first staging with the Troupe in 2016, the director revisited this sharply drawn chronicle of a family of industrialists during the 1933 Nazi seizure of power in Germany. He sees it is the “celebration of evil” in which ideological depravity and family perversions combine. The July 2016 premiere in Avignon left a powerful impression, so strongly does this infernal machine resonate with our contemporary ears. “In the archaism of the staging device, in which all the actors and technicians are presented to us as an ancient chorus, in the suffering nudity of bodies and spilt blood, we are given a glimpse into hell”, comments Éric Ruf.

On Tour
NEW YORK Park Avenue Armory JULY 2018
LONDON Barbican JUNE 2019
ANTWERP Stadsschouwburg Antwerpen SEPT 2019

Duration

2:10 (without intermission)

Venue
logo-richelieu

Creative team

Directed by: Ivo van Hove
Sets and lights: Jan Versweyveld
Costumes: An D’Huys
Video: Tal Yarden
Music and sounds: Eric Sleichim
Dramaturgy: Bart Van den Eynde
Assistant stage manager: Laurent Delvert
Assistant scenography: Roel Van Berckelaer
Assistant lights: François Thouret
Assistant sounds: Lucas Lelièvre

Distribution

the company

The Comédie-Française Academy

  • peio-berterretchechoixpush2

    Peio
    Berterretche

    Un homme en noir

  • thomas-kellerchoixpush2

    Thomas
    Keller

    Un homme en noir

  • olivier-lugochoixpush

    Olivier
    Lugo

    Un homme en noir

And with
Sébastien Baulain : Janeck
Basile Alaïmalaïs : a Man in black
Thomas Gendronneau : a Man in black
Tom Wozniczka : a Man in black

Rose Delloye, Inès de Kergorlay, Marie de Thieulloy : Erika (alternating)
Margaux Billette, Océane de la Houplière, Louise Le Riche : Thilde (alternating)
Joséphine Ballu, Prune Bozo, Julia Troussieux : Lisa (alternating)

Calendar

  • 2019-03-20 20:30:00

    2019-03-20 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-03-22 20:30:00

    2019-03-22 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-03-23 14:00:00

    2019-03-23 14:00:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-03-24 20:30:00

    2019-03-24 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-03-27 20:30:00

    2019-03-27 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-03-29 20:30:00

    2019-03-29 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-03-30 20:30:00

    2019-03-30 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-03-31 20:30:00

    2019-03-31 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-04-06 20:30:00

    2019-04-06 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-04-08 20:30:00

    2019-04-08 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-04-12 20:30:00

    2019-04-12 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-04-13 14:00:00

    2019-04-13 14:00:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-04-15 20:30:00

    2019-04-15 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-04-16 20:30:00

    2019-04-16 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-04-22 20:30:00

    2019-04-22 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-04-24 20:30:00

    2019-04-24 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-05-03 20:30:00

    2019-05-03 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-05-04 20:30:00

    2019-05-04 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-05-12 14:00:00

    2019-05-12 14:00:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-05-17 20:30:00

    2019-05-17 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-05-18 20:30:00

    2019-05-18 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-05-19 14:00:00

    2019-05-19 14:00:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-05-24 20:30:00

    2019-05-24 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-05-26 20:30:00

    2019-05-26 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-05-28 20:30:00

    2019-05-28 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-06-01 20:30:00

    2019-06-01 20:30:00

    de 5 à 43 €

  • 2019-06-02 14:00:00

    2019-06-02 14:00:00

    de 5 à 43 €

  • Lunettes connectées disponibles à la Salle Richelieu

  • Découvrez

    la saison 24-25

ATTENTION

La Comédie-Française participe aux journées du Patrimoine les samedi 21 et dimanche 22 septembre 2024.
Trois visites-conférences sont proposées ces deux jours à 9H30 /10H et 10H30.

L’inscription à l’une de ses visites (3 places maximum par personne) se fait uniquement par mail, le 4 septembre 2024 à partir de 8H.

L’adresse électronique sera communiquée le 1er septembre. Les inscriptions se feront dans l’ordre de réception des courriels.

Le nombre de places est limitée à 30 personnes par visite.

SAISON 24-25

Achat des places pour tous les publics individuels pour les représentations de septembre 2024 à début mars 2025 : suivre ce lien.

Les réservations pour les individuels se feront uniquement sur Internet et par téléphone au 01 44 58 15 15 (du lundi au samedi de 11h à 18h). Aucune place ne sera vendue avant septembre aux guichets pour la saison 2024-2025.


VIGIPIRATE

En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.

Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.

vigipirate-urgenceattentat2