Lucrèce Borgia

Lucrezia Borgia
by Victor Hugo
Directed by Denis Podalydès

Richelieu

22 February 28 May 2017

Richelieu

Lucrèce Borgia

2017-02-22 00:00:00 2017-05-28 00:00:00

Lucrèce Borgia, an ambivalent and subversive tragedy, a sort of monster of beauty and impropriety.

For his third staging at the Comédie-Française, following Cyrano de Bergerac, revived this season, and Fantasio, Denis Podalydès is returning to the century of romanticism with one of Victor Hugo’s masterpieces, Lucrèce Borgia, which entered the repertoire in 1918. “[...] and now mingle with all this moral deformity a pure feeling, [...] maternal love; inside your monster, put a mother and the monster will make you cry” states the preface. Antoine Vitez’s staging in Avignon in 1985 fuelled the director’s desire to follow Hugo’s lyricism so as to “better descend into this shadowy abyss that is Lucrèce Borgia, an ambivalent and subversive tragedy, a sort of monster of beauty and impropriety” and recreate the poetic violence of the incestuous drama.
The play calls for a scale of gesture, feeling and acting that accepts the ridiculous and exaggeration, that does not hold back from joining the grotesque and the sublime. “Hugo stretches this tension in every scene to accentuate contrasts. It is clearly from Shakespeare that Hugo borrowed this fundamental law of drama.” The opening scene shows a gondola in which a group of bedraggled men, their faces covered by grotesque masks, are telling the story of the infamous Borgia family, recalling how the two brothers Cesare and Juan killed each other for the love of their sister Lucretia; “the use of disguise and masks come from both the play and the desire to make a Lucretia less a dramatic heroine than an allegory of the pariah.”

Duration

2:10 WITHOUT INTERMISSION

Venue
logo-richelieu

Creative team

Direction****: Denis Podalydès
Direction assistant****: Alison Hornus
Scenography****: Éric Ruf
Scenography assistant****: Dominique Schmitt
Costumes****: Christian Lacroix
Lights****: Stéphanie Daniel
Sound design****: Bernard Vallery
Make-up and VFX****: Dominique Colladant
Make-up assistant****: Laurence Aué and Muriel Baurens
Masks****: Louis Arene
Choreography****: Kaori Ito

Distribution

the company

The Comédie-Française Academy

  • push1718-tristancottin

    Tristan
    Cottin

    Ascanio

  • push1718-pierreestoyamagnin

    Pierre
    Ostoya Magnin

    Astolfo et Montefeltro (en alternance)

  • push1718-jisujeong

    Ji Su
    Jeong

    Une Femme et Un Soldat

  • push1718-amarantaasirikun

    Amaranta
    Kun

    Une Femme et Un Soldat

  • push1718-marinacappe

    Marina
    Cappe

    Une Femme et Un Soldat

  • Découvrez

    Molière 2022

COOKIES

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.


VIGIPIRATE

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.