Othello

by William Shakespeare
Directed by Léonie Simaga

Vx-Colombier

23 April 1st June 2014

Vx-Colombier

Othello

2014-04-23 00:00:00 2014-06-01 00:00:00

Now that he has defeated the Turks in the war with the Republic of Venice, Othello, although a Moor, is finally free to marry the beautiful Desdemona.

Nothing can undermine the happiness of this exceptional man, gifted with all virtues, nothing except the fierce hatred that his officer Iago secretly nurtures. The latter, taking advantage of Othello’s jealous and impetuous nature, devises a diabolical plot that will be lead Othello to believe that Desdemona is being unfaithful to him with Lieutenant Cassio. As a result of what he takes as the ultimate proof of his wife’s infidelity – a handkerchief in the hands of his supposed rival – Othello will commit the irreparable, before his terrible mistake is revealed to him. The only course of action that remains then is to kill himself over Desdemona’s body.


William Shakespeare, the author
William Shakespeare wrote Othello in 1604, basing his play on the tale by Giambattista Giraldi Cinthio Un Capitano Moro, published in 1565 in Italy. In 1603, after the coronation of King James I, Shakespeare troupe, at the peak of its career, became “The King’s Men”, the company of the new monarch and took up residence at the Globe, soon to be London’s most prestigious theatre. Written between Measure for Measure and King Lear, Othello is a work of the mature Shakespeare. Seven years after the premiere of the play, in 1611, Shakespeare retired to his property in Stratford-upon-Avon, his birthplace; he died in 1616 at the age of 52.

Léonie Simaga, the director
After postgraduate studies in literature and political science, Leonie Simagajoined the National Conservatory of Dramatic Art. In 2005, she entered the Comédie-Française, becoming its 520th member in 2010. Her performances include the title role in Kleist’s Penthesilea directed by Jean Liermier, Polly Peachum in Brecht’s Threepenny Opera directed by Laurent Pelly, Hermione in Racine’s Andromache directed by Muriel Mayette and Silvia in Marivaux’s Game of Love and Chance directed by Galin Stoev. At the Comédie-Française, she has directed Nathalie Sarraute’s For a Yes or For a No, and presented a carte blanche event based on Marguerite Yourcenar’s The Memoirs of Hadrian. Beyond the themes of jealousy and gullibility, she views Othello as a meditation on this unjustified and permanent hatred of a civilization for individuals condemned to fighting their entire lives to escape from the defamatory label of “negro”.

Creative team

Translation****: Norman Chaurette
Direction****: Léonie Simaga
Direction assistant****: Roxana Carrara
Sets****: Massimo Troncanetti
Lights: Elsa Revol
Costumes****: Léonie Simaga
Costumes assistant and props****: Delphine Sainte-Marie
Sound design****: Dominique Bataille
Fencing master and physical preparation****: Lohengrin Vilgard

Distribution

the company

PASSE SANITAIRE

Suite aux annonces du Président de la République du lundi 12 juillet, et conformément au décret n°2021-955 du 19 juillet 2021 modifiant le décret n° 2021-699 du 1er juin 2021 prescrivant les mesures générales nécessaires à la gestion de la sortie de crise sanitaire, le passe sanitaire doit être mis en place pour tous les rassemblements de 50 personnes ou plus.
À compter du 21 juillet 2021, il est donc nécessaire pour accéder à nos trois salles. Le passe sanitaire est en vigueur à la Comédie-Française pour les spectateurs majeurs depuis le 21 juillet. Attention, il sera demandé aux spectateurs à partir de 12 ans dès le 30 septembre 2021.

MISE EN PLACE POUR LES SPECTATEURS

Le passe sanitaire concerne tous les spectateurs âgés de 18 ans et plus à compter du 21 juillet 2021 et il sera demandé aux spectateurs à partir de 12 ans dès le 30 SEPT 2021. Seuls les spectateurs munis d'un passe sanitaire seront admis en salle. L'application du passe sanitaire pour les jeunes de 12 à 17 ans est repoussée au 30 août 2021. Le passe sanitaire prend la forme d'un QR code disponible dans l’application Tous anti-Covid ou téléchargeable depuis le site ameli.fr
Le passe sanitaire est valide pour l’admission en salle lorsqu’il atteste :

  • soit d’une vaccination complète : 7 jours après la deuxième injection pour tous les vaccins à double injection (Pfizer, Moderna, AstraZeneca) ; 4 semaines après l'injection pour les vaccins à une seule injection (Janssen) ; 7 jours après l'injection pour les personnes ayant eu la Covid ;
  • soit d’un test PCR ou Antigénique négatif de moins de 72h ;
  • soit le résultat d’un Test RT-PCR positif attestant du rétablissement de la Covid, datant d’au moins 11 jours et de moins de six mois.

Les autotests ne sont pas considérés comme un passe sanitaire valide. Ils ne permettent donc pas l'entrée en salle.

Le port du masque demeure obligatoire pendant toute la durée de la présence dans le bâtiment (en salle comme dans les circulations).

SAISON 21/22


COOKIES

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.


VIGIPIRATE

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.