Trahisons

by Harold Pinter
Directed by Frédéric Bélier-Garcia

Vx-Colombier

17 September 26 October 2014

Vx-Colombier

Trahisons

2014-09-17 00:00:00 2014-10-26 00:00:00

The middle of a spring day. At the back of a pub, Jerry and Emma meet two years after ending an affair.

She is married to Robert, a publisher, an old friend of Jerry’s and above all his squash partner. This is the starting point set by Pinter before he retraces, in reverse chronology, the twists and turns of this love affair involving three friends: separations move to meetings, confessions to lies, and secrets to betrayals. This story told in reverse weaves and unravels the enigmatic bonds of love and friendship that connect the trio, in which each has constructed his or her own truth, and despite the audience being warned of the outcome, the play succeeds in drawing it into the drama.


Harold Pinter, the author
The English actor, screenwriter and playwright Harold Pinter (1930-2008), winner of the Nobel Prize for Literature in 2005, was a major figure of the British theatre revival in the 1950s. The atmosphere of malaise and cruelty that characterised his early works, a style qualified as “comedy of menace”, evolved into an exploration of intimacy and into political concerns from the 1980s. Apart from the relationships between couples, a subject at the heart of the plays from the middle period –The Collection (1961), The Lover (1962) Old Times (1970) and Betrayal (premiered in 1978 and made as a film in 1982)– memory is one of his recurring themes. Betrayal borrows the equation of bourgeois theatre –the husband, the wife, the lover– but deconstructs it thanks to its narrative artifice to reveal the essence, the depth and intricacies of this bond between them.

Frédéric Bélier-Garcia, the director
Director of the Nouveau Théâtre d’Angers since 2007, Frédéric Bélier-Garcia taught philosophy before devoting himself to directing theatre and opera as well as screenwriting. After Max Frisch’sBiography: A Game (1999), he staged Petter S. Rosenlund’s An Impossible Boy in 2000 at the Comédie-Française. He won the Syndicat de la critique prize for his staging of Marie Ndiaye’s Hilda in 2002. In 2007, he co-directedLe Mental de l’équipe (The Team’s Mental Strength) with Denis Podalydès, a play he also co-wrote with Emmanuel Bourdieu. In Betrayals, he admires “[…] Pinter’s miniaturist precision. The ordinary theme of adultery is gradually scraped away to reveal what might be called the paradox of betrayal, the thing that both condemns an affair and triggers the heroic, hidden effort to save it, a misguided loyalty to the first promise of love.

Creative team

Texte français : Éric Kahane
Mise en scène : Frédéric Bélier-Garcia
Collaboration artistique : Caroline Gonce
Décor : Jacques Gabel
Costumes : Catherine et Sarah Leterrier
Lumières : Robert Venturi
Son : Bernard Vallery

Distribution

the company

PASSE SANITAIRE

Suite aux annonces du Président de la République, et conformément au décret n°2021-955 du 19 juillet 2021 modifiant le décret n° 2021-699 du 1er juin 2021 prescrivant les mesures générales nécessaires à la gestion de la sortie de crise sanitaire, le passe sanitaire doit être mis en place pour tous les rassemblements de 50 personnes ou plus.
Il est donc en vigueur à la Comédie-Française pour les spectateurs majeurs depuis le 21 juillet, et nécessaire pour accéder à nos trois salles. Attention, il est également demandé aux spectateurs à partir de 12 ans depuis le 30 septembre 2021.

MISE EN PLACE POUR LES SPECTATEURS

Le passe sanitaire concerne tous les spectateurs âgés de 12 ans et plus depuis le 30 SEPT 2021. Seuls les spectateurs munis d'un passe sanitaire seront admis en salle. Le passe sanitaire prend la forme d'un QR code disponible dans l’application Tous anti-Covid ou téléchargeable depuis le site ameli.fr
Le passe sanitaire est valide pour l’admission en salle lorsqu’il atteste :

  • soit d’une vaccination complète : 7 jours après la deuxième injection pour tous les vaccins à double injection (Pfizer, Moderna, AstraZeneca) ; 4 semaines après l'injection pour les vaccins à une seule injection (Janssen) ; 7 jours après l'injection pour les personnes ayant eu la Covid ;
  • soit d’un test PCR ou Antigénique négatif de moins de 72h ;
  • soit le résultat d’un Test RT-PCR positif attestant du rétablissement de la Covid, datant d’au moins 11 jours et de moins de six mois.

Les autotests ne sont pas considérés comme un passe sanitaire valide. Ils ne permettent donc pas l'entrée en salle.

Le port du masque demeure obligatoire pendant toute la durée de la présence dans le bâtiment (en salle comme dans les circulations).

SAISON 21/22


COOKIES

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.


VIGIPIRATE

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.