Trahisons

by Harold Pinter
Directed by Frédéric Bélier-Garcia

Vx-Colombier

17 September 26 October 2014

Vx-Colombier

Trahisons

2014-09-17 00:00:00 2014-10-26 00:00:00

The middle of a spring day. At the back of a pub, Jerry and Emma meet two years after ending an affair.

She is married to Robert, a publisher, an old friend of Jerry’s and above all his squash partner. This is the starting point set by Pinter before he retraces, in reverse chronology, the twists and turns of this love affair involving three friends: separations move to meetings, confessions to lies, and secrets to betrayals. This story told in reverse weaves and unravels the enigmatic bonds of love and friendship that connect the trio, in which each has constructed his or her own truth, and despite the audience being warned of the outcome, the play succeeds in drawing it into the drama.


Harold Pinter, the author
The English actor, screenwriter and playwright Harold Pinter (1930-2008), winner of the Nobel Prize for Literature in 2005, was a major figure of the British theatre revival in the 1950s. The atmosphere of malaise and cruelty that characterised his early works, a style qualified as “comedy of menace”, evolved into an exploration of intimacy and into political concerns from the 1980s. Apart from the relationships between couples, a subject at the heart of the plays from the middle period –The Collection (1961), The Lover (1962) Old Times (1970) and Betrayal (premiered in 1978 and made as a film in 1982)– memory is one of his recurring themes. Betrayal borrows the equation of bourgeois theatre –the husband, the wife, the lover– but deconstructs it thanks to its narrative artifice to reveal the essence, the depth and intricacies of this bond between them.

Frédéric Bélier-Garcia, the director
Director of the Nouveau Théâtre d’Angers since 2007, Frédéric Bélier-Garcia taught philosophy before devoting himself to directing theatre and opera as well as screenwriting. After Max Frisch’sBiography: A Game (1999), he staged Petter S. Rosenlund’s An Impossible Boy in 2000 at the Comédie-Française. He won the Syndicat de la critique prize for his staging of Marie Ndiaye’s Hilda in 2002. In 2007, he co-directedLe Mental de l’équipe (The Team’s Mental Strength) with Denis Podalydès, a play he also co-wrote with Emmanuel Bourdieu. In Betrayals, he admires “[…] Pinter’s miniaturist precision. The ordinary theme of adultery is gradually scraped away to reveal what might be called the paradox of betrayal, the thing that both condemns an affair and triggers the heroic, hidden effort to save it, a misguided loyalty to the first promise of love.

Creative team

Texte français : Éric Kahane
Mise en scène : Frédéric Bélier-Garcia
Collaboration artistique : Caroline Gonce
Décor : Jacques Gabel
Costumes : Catherine et Sarah Leterrier
Lumières : Robert Venturi
Son : Bernard Vallery

Distribution

the company

SAISON 2020-2021

Découvrez la programmation de notre saison 2020-2021 avec Éric Ruf, administrateur général : voir la vidéo

Il vous sera possible de réserver les représentations de la rentrée au Théâtre Marigny, au Studio Marigny, au Théâtre du Vieux-Colombier et au Studio-Théâtre de la Comédie-Française.

QUAND RÉSERVER ?

Places aux tarifs Cartes Comédie-Française : à partir du jeudi 3 septembre à 11h. Les Cartes 2019-2020 sont reconduites gratuitement et automatiquement jusqu'à la fin de la saison 2020-2021, soit jusqu'à fin juillet 2021. Il n'y aura pas de vente de Cartes supplémentaires sur la saison 2020-2021.

Places pour les individuels et les groupes : à partir du mercredi 9 septembre à 11h

COMMENT RÉSERVER ?

Uniquement sur notre site Internet ou par téléphone au 01 44 58 15 15 (du lundi au samedi de 11h à 18h).

Pendant les lancements, aucune place ne sera vendue aux guichets de la Comédie-Française. Par ailleurs, aucune place pour les spectacles de la Comédie-Française ne sera vendue au téléphone du Théâtre Marigny ni sur son site Internet.

MESURES SANITAIRES

Compte tenu du contexte sanitaire, le port du masque est obligatoire dans l'ensemble de nos théâtres. Par ailleurs, les règles de distanciation en vigueur ne nous permettent pas :

  • de vous délivrer un e-billet instantanément, vous le recevrez dans les 72h
  • de choisir votre placement en salle, mais vous pouvez sélectionner la catégorie de votre choix dans les salles concernées

JOURNÉES DU PATRIMOINE 2020

Attention : en raison de la fermeture de la Salle Richelieu pour travaux, la Comédie-Française n'est pas en mesure de proposer des visites à l'occasion des Journées du patrimoine cette année.

COOKIES

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.

VIGIPIRATE

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.