by Harold Pinter
Directed by Frédéric Bélier-Garcia
Vx-Colombier
Vx-Colombier
Trahisons
2014-09-17 00:00:00 2014-10-26 00:00:00
The middle of a spring day. At the back of a pub, Jerry and Emma meet two years after ending an affair.
She is married to Robert, a publisher, an old friend of Jerry’s and above all his squash partner. This is the starting point set by Pinter before he retraces, in reverse chronology, the twists and turns of this love affair involving three friends: separations move to meetings, confessions to lies, and secrets to betrayals. This story told in reverse weaves and unravels the enigmatic bonds of love and friendship that connect the trio, in which each has constructed his or her own truth, and despite the audience being warned of the outcome, the play succeeds in drawing it into the drama.
Harold Pinter, the author
The English actor, screenwriter and playwright Harold Pinter (1930-2008), winner of the Nobel Prize for Literature in 2005, was a major figure of the British theatre revival in the 1950s. The atmosphere of malaise and cruelty that characterised his early works, a style qualified as “comedy of menace”, evolved into an exploration of intimacy and into political concerns from the 1980s. Apart from the relationships between couples, a subject at the heart of the plays from the middle period –The Collection (1961), The Lover (1962) Old Times (1970) and Betrayal (premiered in 1978 and made as a film in 1982)– memory is one of his recurring themes. Betrayal borrows the equation of bourgeois theatre –the husband, the wife, the lover– but deconstructs it thanks to its narrative artifice to reveal the essence, the depth and intricacies of this bond between them.
Frédéric Bélier-Garcia, the director
Director of the Nouveau Théâtre d’Angers since 2007, Frédéric Bélier-Garcia taught philosophy before devoting himself to directing theatre and opera as well as screenwriting. After Max Frisch’sBiography: A Game (1999), he staged Petter S. Rosenlund’s An Impossible Boy in 2000 at the Comédie-Française. He won the Syndicat de la critique prize for his staging of Marie Ndiaye’s Hilda in 2002. In 2007, he co-directedLe Mental de l’équipe (The Team’s Mental Strength) with Denis Podalydès, a play he also co-wrote with Emmanuel Bourdieu. In Betrayals, he admires “[…] Pinter’s miniaturist precision. The ordinary theme of adultery is gradually scraped away to reveal what might be called the paradox of betrayal, the thing that both condemns an affair and triggers the heroic, hidden effort to save it, a misguided loyalty to the first promise of love.
about 1:30 WITHOUT INTERMISSION
Texte français : Éric Kahane
Mise en scène : Frédéric Bélier-Garcia
Collaboration artistique : Caroline Gonce
Décor : Jacques Gabel
Costumes : Catherine et Sarah Leterrier
Lumières : Robert Venturi
Son : Bernard Vallery
En raison du mouvement de grève nationale de ce jour suivi par une partie du personnel de la Maison, nous sommes contraints d'annuler la représentation du spectacle Cyrano de Bergerac le jeudi 5 décembre 2024 Salle Richelieu à 20h30.
Vous trouverez ci-dessous les modalités de remboursement de vos billets. Aucun report n'est possible.
Nous vous prions de bien vouloir nous excuser et vous remercions par avance pour votre patience, fidélité et soutien.
REMBOURSEMENT
Les demandes de remboursement seront traitées dans un délai maximum de trois mois.
► pour les billets achetés par carte bancaire auprès de notre service de location par téléphone ou sur notre siteInternet, le remboursement se fera automatiquement sur le compte bancaire de la carte ayant servi au paiement des places. Aucune demande par courriel n'est nécessaire de votre part.
► pour les billets achetés aux guichets de la Comédie-Française merci de bien vouloir nous envoyer un RIB au nom de la réservation en précisant la référence de votre commande et dans un délai de trois mois maximum à compter d'aujourd'hui
- par courriel à l'adresse billetterie.richelieu@comedie-francaise.org
- par courrier à Comédie-Française - Service location - 1, place Colette - 75001 Paris
Pour toute question, notre permanence téléphonique reste joignable au 01 44 5815 15 du lundi au samedi de 11h à 18h.
En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.