Trahisons

by Harold Pinter
Directed by Frédéric Bélier-Garcia

Vx-Colombier

17 September 26 October 2014

Vx-Colombier

Trahisons

2014-09-17 00:00:00 2014-10-26 00:00:00

The middle of a spring day. At the back of a pub, Jerry and Emma meet two years after ending an affair.

She is married to Robert, a publisher, an old friend of Jerry’s and above all his squash partner. This is the starting point set by Pinter before he retraces, in reverse chronology, the twists and turns of this love affair involving three friends: separations move to meetings, confessions to lies, and secrets to betrayals. This story told in reverse weaves and unravels the enigmatic bonds of love and friendship that connect the trio, in which each has constructed his or her own truth, and despite the audience being warned of the outcome, the play succeeds in drawing it into the drama.


Harold Pinter, the author
The English actor, screenwriter and playwright Harold Pinter (1930-2008), winner of the Nobel Prize for Literature in 2005, was a major figure of the British theatre revival in the 1950s. The atmosphere of malaise and cruelty that characterised his early works, a style qualified as “comedy of menace”, evolved into an exploration of intimacy and into political concerns from the 1980s. Apart from the relationships between couples, a subject at the heart of the plays from the middle period –The Collection (1961), The Lover (1962) Old Times (1970) and Betrayal (premiered in 1978 and made as a film in 1982)– memory is one of his recurring themes. Betrayal borrows the equation of bourgeois theatre –the husband, the wife, the lover– but deconstructs it thanks to its narrative artifice to reveal the essence, the depth and intricacies of this bond between them.

Frédéric Bélier-Garcia, the director
Director of the Nouveau Théâtre d’Angers since 2007, Frédéric Bélier-Garcia taught philosophy before devoting himself to directing theatre and opera as well as screenwriting. After Max Frisch’sBiography: A Game (1999), he staged Petter S. Rosenlund’s An Impossible Boy in 2000 at the Comédie-Française. He won the Syndicat de la critique prize for his staging of Marie Ndiaye’s Hilda in 2002. In 2007, he co-directedLe Mental de l’équipe (The Team’s Mental Strength) with Denis Podalydès, a play he also co-wrote with Emmanuel Bourdieu. In Betrayals, he admires “[…] Pinter’s miniaturist precision. The ordinary theme of adultery is gradually scraped away to reveal what might be called the paradox of betrayal, the thing that both condemns an affair and triggers the heroic, hidden effort to save it, a misguided loyalty to the first promise of love.

Creative team

Texte français : Éric Kahane
Mise en scène : Frédéric Bélier-Garcia
Collaboration artistique : Caroline Gonce
Décor : Jacques Gabel
Costumes : Catherine et Sarah Leterrier
Lumières : Robert Venturi
Son : Bernard Vallery

Distribution

the company

  • Lunettes connectées disponibles à la Salle Richelieu

  • Découvrez

    la saison 24-25

ATTENTION

La Comédie-Française participe aux journées du Patrimoine les samedi 21 et dimanche 22 septembre 2024.
Trois visites-conférences sont proposées ces deux jours à 9H30 /10H et 10H30.

L’inscription à l’une de ses visites (3 places maximum par personne) se fait uniquement par mail, le 4 septembre 2024 à partir de 8H.

L’adresse électronique sera communiquée le 1er septembre. Les inscriptions se feront dans l’ordre de réception des courriels.

Le nombre de places est limitée à 30 personnes par visite.

SAISON 24-25

Achat des places pour tous les publics individuels pour les représentations de septembre 2024 à début mars 2025 : suivre ce lien.

Les réservations pour les individuels se feront uniquement sur Internet et par téléphone au 01 44 58 15 15 (du lundi au samedi de 11h à 18h). Aucune place ne sera vendue avant septembre aux guichets pour la saison 2024-2025.


VIGIPIRATE

En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.

Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.

vigipirate-urgenceattentat2