La Maison de Bernarda Alba

by Federico García Lorca
Directed by Lilo Baur

Richelieu

2 October 2015 - 6 January 2016

Richelieu

La Maison de Bernarda...

2015-10-02 00:00:00 2016-01-06 00:00:00

A play on confinement –of daughters by their mothers, of women by society.

“In The House of Bernarda Alba, an almost fanatical matriarchy prevails”, comments director Lilo Baur. A play on confinement –of daughters by their mothers, of women by society– in which García Lorca describes the crushing weight of morality, of other people’s gazes, of frustration and thwarted desire. While men are present, they exist only as haunting shadows, symbols of the forbidden. For this play is very much a drama behind closed doors about women, one of very few European plays in which all the characters are women. Because that is what is expected, Bernarda Alba imposes on her daughters eight years of confinement and mourning for their father behind the walls of their home and sees to it that they do not have any contact with men. From then on, the entire play is an evocation of transgression and the means by which desire manages to express itself, with, on the one hand, the guarantee of maintaining tradition, and on the other, a sexuality that finds a way past social strictures. “Denying themselves any pleasure, women ‘beyond reproach’ await the moment of revenge, a revenge they reserve for girls who give birth to illegitimate children, signifying shame, dishonour and exclusion” and then, as their ultimate punishment, stoning, a spectacle of infamy that Bernarda sums up with these words: “let them pay for trampling their honour!” But when Adela, the youngest, kills herself to escape this fate, the life force she embodied does not disappear with her. “I’d like for the audience to say that if [she] came back to life”, continues Lilo Baur, “she would do the same thing: fight for her freedom. I’d like for this end to be as open as possible because the fight isn’t over!”

Creative team

Mise en scène : Lilo Baur
Scénographie : Andrew D. Edwards
Costumes : Agnès Falque
Lumières : Fabrice Kebour
Musique originale et réalisation sonore : Mich Ochowiak
Travail chorégraphique : Claudia de Serpa Soares
Collaboration artistique : Katia Flouest-Sell
Maquillages : Catherine Bloquère

Distribution

the company

The Comédie-Française Academy

  • pushpenelopeavril-1516

    Penelope
    Avril

  • pushvanessabileaudouard-1516

    Vanessa
    Bile-Audouard

  • pushtheocombylemaitre-1516

    Theo
    Comby Lemaitre

  • pushhuguesduchene-1516

    Hugues
    Duchêne

  • pushmariannagranci-1516

    Marianna
    Granci

  • pushlaurentrobert-1516

    Laurent
    Robert

Welcome

Important

Nous vous rappelons que vos téléphones portables doivent être éteints pendant toute la durée des représentations. Merci.

Cookies

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.

Vigipirate

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.