Lucrèce Borgia

Lucrezia Borgia
by Victor Hugo
Directed by Denis Podalydès

Richelieu

14 April 19 July 2015

Richelieu

Lucrèce Borgia

2015-04-14 00:00:00 2015-07-19 00:00:00

Ferrara is ruled by the sinister and pernicious Lucretia Borgia, a woman of power, her hands stained with blood and her body by incest, who has added fratricide to the Borgia family’s crimes.

Gennaro, the fruit of her union with her brother, is unaware of his parents’ identity. During a ball in Venice, Gennaro courts a masked beauty before discovering, to his horror, the face of Lucretia, trembling with love for the son she approaches secretly, under cover of the carnival. Stung by the insults of Gennaro’s friends who unmask her, and suspected of adultery by her husband Don Alfonso, Lucretia sets in motion a harrowing revenge whose implacable intent is inextricably linked to the fate of her son.


Victor Hugo, the author
In 1832, three years after the censorship of Marion Delorme and the momentous Hernani, “battle” between supporters of classicism and romanticism, Victor Hugo (1802-1885) wrote Lucretia Borgia and one month later The King’s Fool. “Born at the same time in the same place of the heart” (Preface), the two plays differ in their form and destiny. The King’s Fool was banned by royal authority after the first performance at the Comédie-Française while Lucretia Borgia, whose rehearsals Hugo diligently attended, enjoyed a successful run at the Théâtre de la Porte Saint-Martin. Hugo distorted the historical facts and adapted them to his dramatic vision by attributing the crime of fratricide to Lucretia rather than to Caesar Borgia. The fine, literary, patron of the arts is thus transformed into a monster of maternal love. Considered by George Sand as Hugo’s “most powerful” work, Lucretia Borgia, the embodiment of a “theatre of cruelty” as conceived by Antonin Artaud, represents for its author a victory over royal power and censorship.

Denis Podalydès, the director
Denis Podalydès joined the Comédie-Française in 1997 and became its 505th sociétaire in 2000. He returns to the Romantic century for his third staging at the Comédie-Française after Cyrano de Bergerac (2006) and Fantasio (2008). For him, Victor Hugo’s appeal lies in his impetuous, theatrical language, “fully saturated with dreams” and devoid of restraint, in which rhetorical excess compounds moral debauchery. The staging by Vitez (1985), which he described as “carved into the very flesh of night”, fuelled Denis Podalydès’ desire to let himself be guided by Hugo’s lyricism so as to “descend more profoundly into the dark abyss of Lucretia Borgia, an ambivalent and subversive tragedy, a sort of monster of beauty and impropriety” and return to the “poetic violence of the melodrama”.

Accessibility
This show is accessible to deaf and hard of hearing people
19/05/2015 - 20:30
24/05/2015 - 14:00

Duration

2:10 WITHOUT INTERMISSION

Venue
logo-richelieu

Creative team

Direction****: Denis Podalydès
Direction assistant****: Alison Hornus
Scenography****: Éric Ruf
Scenography assistant****: Dominique Schmitt
Costumes****: Christian Lacroix
Lights****: Stéphanie Daniel
Sound design****: Bernard Vallery
Make-up and VFX****: Dominique Colladant
Make-up assistant****: Laurence Aué and Muriel Baurens
Masks****: Louis Arene
Choreography****: Kaori Ito

Distribution

the company

The Comédie-Française Academy

  • pushvalentinrolland1415

    Valentin
    Rolland

    Ascanio

  • pushclaireboust

    Claire
    Boust

    Trois Femmes et Trois Soldats

  • pushcharlottefermand

    Charlotte
    Fermand

    Trois Femmes et Trois Soldats

  • pushsolennlouer

    Solenn
    Louër

    Trois Femmes et Trois Soldats

PASSE SANITAIRE

Suite aux annonces du Président de la République, et conformément au décret n°2021-955 du 19 juillet 2021 modifiant le décret n° 2021-699 du 1er juin 2021 prescrivant les mesures générales nécessaires à la gestion de la sortie de crise sanitaire, le passe sanitaire doit être mis en place pour tous les rassemblements de 50 personnes ou plus.
Il est donc en vigueur à la Comédie-Française pour les spectateurs majeurs depuis le 21 juillet, et nécessaire pour accéder à nos trois salles. Attention, il est également demandé aux spectateurs à partir de 12 ans depuis le 30 septembre 2021.

MISE EN PLACE POUR LES SPECTATEURS

Le passe sanitaire concerne tous les spectateurs âgés de 12 ans et plus depuis le 30 SEPT 2021. Seuls les spectateurs munis d'un passe sanitaire seront admis en salle. Le passe sanitaire prend la forme d'un QR code disponible dans l’application Tous anti-Covid ou téléchargeable depuis le site ameli.fr
Le passe sanitaire est valide pour l’admission en salle lorsqu’il atteste :

  • soit d’une vaccination complète : 7 jours après la deuxième injection pour tous les vaccins à double injection (Pfizer, Moderna, AstraZeneca) ; 4 semaines après l'injection pour les vaccins à une seule injection (Janssen) ; 7 jours après l'injection pour les personnes ayant eu la Covid ;
  • soit d’un test PCR ou Antigénique négatif de moins de 72h ;
  • soit le résultat d’un Test RT-PCR positif attestant du rétablissement de la Covid, datant d’au moins 11 jours et de moins de six mois.

Les autotests ne sont pas considérés comme un passe sanitaire valide. Ils ne permettent donc pas l'entrée en salle.

Le port du masque demeure obligatoire pendant toute la durée de la présence dans le bâtiment (en salle comme dans les circulations).

SAISON 21/22


COOKIES

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.


VIGIPIRATE

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.