Lucrèce Borgia

Lucrezia Borgia
by Victor Hugo
Directed by Denis Podalydès

Richelieu

22 January 30 April 2016

Richelieu

Lucrèce Borgia

2016-01-22 00:00:00 2016-04-30 00:00:00

“Lucretia Borgia is an ambivalent and subversive tragedy, a sort of monster of beauty and impropriety.”

For his third staging at the Comédie-Française, after Fantasio and Cyrano de Bergerac, which is revived this season, Denis Podalydès returned to the century of romanticism in 2014 with one of Victor Hugo’s masterpieces, Lucretia Borgia, which entered the Repertoire in 1918. “[...] and now mingle with all this moral deformity a pure feeling, [...] maternal love; inside your monster, put a mother and the monster will make you cry” states the preface. Antoine Vitez’s staging in Avignon in 1985 fed the director’s desire to follow Hugo’s lyricism so as to “better descend into this shadowy abyss that is Lucretia Borgia, an ambivalent and subversive tragedy, a sort of monster of beauty and impropriety” and recreate the poetic violence of the incestuous drama. The play calls for a scope of gesture, feeling and acting that accepts the ridiculous and exaggeration, that does not hold back from joining the grotesque and the sublime. “Hugo stretches this tension in every scene to accentuate contrasts. It is clearly from Shakespeare that Hugo borrowed this fundamental law of drama.” The opening scene shows a gondola in which a group of bedraggled men, their faces covered by grotesque masks, are telling the story of the infamous Borgia family, recalling how the two brothers Cesare and Juan killed each other for the love of their sister Lucretia; “the use of disguise and masks come from both the play and the desire to make a Lucretia less a dramatic heroine than an allegory of the pariah.”

Duration

2:20 WITHOUT INTERMISSION

Venue
logo-richelieu

Creative team

Direction****: Denis Podalydès
Direction assistant****: Alison Hornus
Scenography****: Éric Ruf
Scenography assistant****: Dominique Schmitt
Costumes****: Christian Lacroix
Lights****: Stéphanie Daniel
Sound design****: Bernard Vallery
Make-up and VFX****: Dominique Colladant
Make-up assistant****: Laurence Aué and Muriel Baurens
Masks****: Louis Arene
Choreography****: Kaori Ito

Distribution

the company

The Comédie-Française Academy

  • pushtheocombylemaitre-1516

    Theo
    Comby Lemaitre

    Ascanio

  • pushpenelopeavril-1516

    Penelope
    Avril

    Une femme et un soldat

  • pushvanessabileaudouard-1516

    Vanessa
    Bile-Audouard

    Une femme et un soldat

  • pushmariannagranci-1516

    Marianna
    Granci

    Une femme et un soldat

Welcome

Important

Nous vous rappelons que vos téléphones portables doivent être éteints pendant toute la durée des représentations. Merci.

Cookies

En poursuivant votre navigation sur notre site, vous acceptez notre politique de protection des données personnelles et notre politique de gestion des cookies ainsi que le dépôt de cookies et technologies similaires, destinés à (1) assurer le bon fonctionnement du site (authentification, suivi de panier de commande), (2) vous proposer des contenus adaptés à vos centres d’intérêts en fonction de votre navigation sur notre site et (3) réaliser des statistiques pour optimiser votre navigation sur le site. Vous avez la possibilité d'en apprendre plus sur le paramétrage de vos cookies en suivant ce lien, ou vous pouvez accepter les cookies en fermant cette fenêtre.

Vigipirate

Suite au renforcement du plan Vigipirate, toute personne se présentant avec une valise ou un sac (hors sac à main) se verra interdire l'accès à l'enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française.
Pour faciliter les contrôles, merci d'arriver au minimum 30 minutes avant le début des représentations.